Контраст contrast
Шрифт Очистити
Сховати налаштування
 
30.07.2020

Інформація про результати діяльності органів прокуратури Хмельницької області у першому півріччі 2020 року

Органами прокуратури Хмельницької області упродовж І півріччя 2020 року вживалися заходи, спрямовані на реальне усунення порушень законів, поновлення прав громадян та інтересів держави, розкриття кримінальних правопорушень, забезпечення відшкодування завданих ними збитків, додержання конституційних прав громадян у кримінальному провадженні, посилення протидії корупції.
 

З метою координації діяльності з протидії злочинності у прокуратурі області проведено  координаційну нараду керівників правоохоронних органів області. Місцевими прокуратурами проведено 24 координаційні наради.
 

Про результати діяльності прокуратури систематично інформувались Хмельницька обласна рада та Хмельницька обласна державна адміністрація. Загалом органами прокуратури органам влади та місцевого самоврядування скеровано 112 таких інформацій.
 

Завдяки проведеній роботі досягнуто позитивних результатів на основних напрямах прокурорської діяльності.
 



І.  Загальна характеристика злочинності та стану законності при проведенні оперативно-розшукової діяльності та досудового розслідування
 

Органами прокуратури області упродовж І півріччя 2020 року здійснювалось процесуальне керівництво у 31340 кримінальних провадженнях, що розслідувались органами Національної поліції області (за аналогічний період 2019 року – у 31989).
 

За цей період закінчено третину проваджень – 9843 (31,4 %).
 

Скеровано до суду з обвинувальними актами 1712, у т.ч. з угодами 260 кримінальних проваджень, або 17,4 % від закінчених (за аналогічний період 2019 року – 1884).
 
Слідчими органів Національної поліції області за закінченими кримінальними провадженнями установлено збитків на суму 29075 тис. грн., з яких 3514 тис. грн. відшкодовано, накладено арешт на майно в розмірі 4709 тис. грн., пред’явлено позови про стягнення 9347 тис. гривень.
 
За процесуального керівництва прокуратури області слідчим управлінням фінансових розслідувань Головного управління Державної фіскальної служби у Хмельницькій області упродовж І півріччя  2020 року здійснювалося досудове розслідування у 61 кримінальному провадженні, у 23 з них розслідування  закінчено, у т.ч. 14 направлено до суду з обвинувальними актами.
 
До суду направлено 2 обвинувальних акти у кримінальних провадженнях про злочини, вчинені у складі організованих злочинних груп, передбачені ч.ч. 1, 2 ст. 204 КК України.
 
У направлених до суду кримінальних провадженнях сума заподіяних збитків складає 7 043 тис. грн., з яких 3 285 тис. грн. або 46% відшкодовано.
 
Оперативними підрозділами Головного управління Національної поліції України в області розшукано 30% осіб, які ухиляються від органів досудового розслідування та суду (розшукано 124 з 409 осіб вказаної категорії).
 
Також розшукано 78 з 195 безвісти зниклих осіб (40 %).
 
 
ІІ. Протидія корупції
 


За результатами спільних заходів, вжитих правоохоронними органами області, зокрема слідчими органів Національної поліції розпочато 35 кримінальних проваджень про вчинення корупційних злочинів.
 

Загалом викрито у вчиненні корупційних правопорушень осіб з числа депутатів та голів сільських (селищних) рад (територіальних громад), адвокатів, службовців комунальних підприємств Хмельницької міської ради, посадовців органів державної влади та контролю, банків, підприємств, установ та організацій.
 

Третину від розпочатих кримінальних проваджень становлять провадження за фактами вимагання та одержання неправомірної вигоди; про злочини, пов’язані із заволодінням майном шляхом зловживання службовим становищем та декларування недостовірної інформації (умисне неподання декларацій суб’єктами декларування).
 

Підозрюваним судами здебільшого обрано міру запобіжного заходу у виді домашнього арешту, 3 особи відсторонено від займаних посад.
 

Зусилля правоохоронців та процесуальних прокурорів спрямовані на оперативне завершення досудового розслідування кримінальних проваджень про корупційні злочини.
 

До суду направлено обвинувальні акти у 36 провадженнях вказаної категорії та 1 клопотання про звільнення від кримінальної відповідальності.
 

Розслідувано низку актуальних проваджень на пріоритетних напрямках діяльності, зокрема, в бюджетній, кредитно-фінансовій сферах, у сфері земельних правовідносин тощо.
 

Так, Хмельницькою місцевою прокуратурою 16.03.2020 направлено до суду обвинувальний акт у кримінальному провадженні за ч. 5 ст. 27, ст. 191 ч. 5 КК України відносно колишнього головного бухгалтера комунального підприємства Хмельницької міської ради, який працюючи на вказаній посаді, перебуваючи у попередній змові з іншими 7 особами, упродовж 2016-2018 років заволодів (привласнив) коштами підприємства на загальну суму більше 3 млн грн.
 

Цією ж місцевою прокуратурою 28.02.2020 скеровано до суду обвинувальний акт у кримінальному провадженні за ч. 5 ст. 191, ч. 2 ст. 366 КК України відносно керівника відділення одного із банків, який у вересні 2015 року привласнив 20 тис доларів США, переданих клієнтом на зберігання до банку.
 

Прокуратурою Хмельницької області до суду направлено обвинувальний акт у кримінальному провадженні за ч. 5 ст. 191, ч. 1 ст. 209, ч. 3 ст. 362 КК України відносно співробітника мережі АЗС.
 

Зокрема, упродовж 2017 року, з метою особистого збагачення, шляхом внесення до бухгалтерської звітності недостовірних даних було привласнено талони майже на 700 тис літрів палива вартістю більше 8,8 млн грн, які потім реалізовано.
 

В подальшому кошти легалізовано шляхом придбання дороговартісного майна.
 

Прокуратурою області направлено до суду обвинувальний акт за ч. 3 ст. 368 КК України стосовно заступника генерального директора держпідприємства, який упродовж квітня-травня 2020 року вимагав та отримав неправомірну вигоду в сумі 15 тис грн за оформлення та видачу дозвільних документів, які необхідні для здійснення господарської діяльності із виготовлення та збуту антисептиків.
 

Окрім того, прокуратурою області до суду скеровано обвинувальний акт за ч. 3 ст. 368 КК України стосовно начальника одного із відділів Департаменту соціального захисту населення Хмельницької обласної державної адміністрації, який в травні цього року вимагав та отримав неправомірну вигоду в сумі 1 тис доларів США за сприяння у направленні місцевого мешканця на проходження альтернативної (невійськової) служби.
 

Також викрито на вимаганні та одержанні неправомірної вигоди в сумі 1000 доларів США заступника сільського голови Хмельницького району за вирішення питання про передачу в оренду приміщення сільської бібліотеки.
 

Обвинувальний акт у кримінальному провадженні за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 3 ст. 368  КК України, направлено до суду.
 

Окрім цього, направлено до суду обвинувальний акт у кримінальному провадженні відносно селищного голови, яка будучи службовою особою, з використанням свого службового становища, під час виконання службових обов’язків, вимагала та у подальшому отримала неправомірну вигоду в сумі  600 доларів США за вирішення питання щодо надання в оренду двох земельних ділянок та подальшого їх документального оформлення.
 

Судовий розгляд у кримінальних провадженнях на сьогодні триває.
 

За принципової позиції державних обвинувачів в суді доведено вину 12 корупціонерів.
 

Органами досудового розслідування у кримінальних провадженнях визначеної категорії установлено збитків на суму 14 628,4 тис. грн., з яких відшкодовано 549,6 тис. грн., на майно правопорушників вартістю 1249 тис. грн. накладено арешт, заявлено позови на загальну суму 3 981,9 тис. гривень.
 


Вживаються заходи з організації діяльності у сфері запобігання та протидії адміністративно караній корупції.
 


За 6 місяців 2020 року органами Національної поліції області складено 181 протокол про вчинення адмінправопорушень, пов’язаних з корупцією.
 

За результатами розгляду протоколів за участі прокурорів судом у 122 випадках осіб визнано винними у вчиненні таких правопорушень та на них накладено адміністративні стягнення у вигляді штрафу.
 

З них: 74 за порушення вимог фінансового контролю, 48 – порушення вимог щодо запобігання та врегулювання конфлікту інтересів.
 

Відповідно до ст. 65 Закону України «Про запобігання корупції» прокурорами внесено 11 подань, за результатами розгляду яких до відповідальності притягнуто 5 осіб, у т.ч. 1 звільнено із займаної посади.
 

ІІІ.  Стан організації і процесуального керівництва досудовим розслідуванням кримінальних правопорушень та підтримання публічного обвинувачення у кримінальних провадженнях територіального управління Державного бюро розслідувань, розташованого у м. Хмельницькому, що поширює свою діяльність на Хмельницьку область
 

За 6 місяців 2020 року за процесуального керівництва прокурорів прокуратури Хмельницької області слідчими ТУ ДБР, розташованого у місті Хмельницькому, завершено розслідування з прийняттям кінцевих рішень у 164 кримінальних провадженнях. Зокрема, до суду скеровано обвинувальні акти у 8 кримінальних провадженнях (3 про корупційні правопорушення) та закрито 156 кримінальних проваджень.
 

Зокрема, 30.06.2020 до суду скеровано обвинувальний акт за ч. 2 ст. 369-2 КК України стосовно заступника начальника одного із управлінь - начальника відділу Головного управління ДФС в Хмельницькій області, який за неправомірну вигоду в розмірі 20 тис доларів США пообіцяв здійснити вплив на прийняття працівниками ГУНП в області рішення про закриття кримінального провадження.
 

Також 26.06.2020 до суду скеровано обвинувальний акт за ч. 3 ст. 368 КК України стосовно старшого слідчого відділу розслідування кримінальних проваджень слідчого управління фінансових розслідувань Головного  управління ДФС у Хмельницькій області, який одержав 2 тис доларів США за непритягнення особи до кримінальної відповідальності, неперешкоджання її підприємницькій діяльності шляхом проведення обшуків та подальшого прийняття рішення про закриття кримінального провадження за ч. 1 ст.199, ч. 1 ст.204 КК України.
 

Станом на 01.07.2020 за процесуального керівництва прокурорів прокуратури Хмельницької області слідчими ТУ ДБР, розташованого у місті Хмельницькому здійснювалось досудове розслідування у 257 кримінальних проваджень, з них у 1 кримінальному провадженні 3 особам повідомлено про підозру.
 

ІV.  Стан законності у сфері кримінального судочинства
 


Виходячи з конституційних повноважень, основні зусилля органів прокуратури спрямовані на те, щоб результати судового розгляду кримінальних проваджень (справ) сприяли забезпеченню правопорядку в суспільстві, невідворотності покарання за вчинення злочинів, відновленню порушених прав і законних інтересів громадян та держави. Відтак вживалися організаційні та практичні заходи до підвищення якості підтримання обвинувачення в судах.
 

Прокурорами підтримано обвинувачення у 1715 кримінальних провадженнях, в яких ухвалено 1009 вироків.
 

На незаконні рішення судів першої інстанції у кримінальних провадженнях подано 37 апеляційних скарг стосовно 41 особи, 30 апеляційних скарг, у тому числі попереднього року, на даний час розглянуто та задоволено.
 


V.  Стан законності при виконанні судових рішень у кримінальних провадженнях, а також інших заходів примусового характеру
 


Вжитими організаційно-практичними заходами підвищено ефективність нагляду за додержанням конституційних прав громадян в установах застосування заходів примусового характеру органів національної поліції області, установах попереднього ув’язнення та виконання покарань.
 
Забезпечено принципове прокурорське реагування на порушення прав затриманих, ув’язнених і засуджених.
 

За результатами розгляду 290 документів реагування до відповідальності притягнуто 114 працівників кримінально-виконавчої служби, органів національної поліції та інших посадових осіб.
 

Результати наглядової діяльності загалом позитивно вплинули на стан додержання законів щодо матеріально-побутового та медико-санітарного забезпечення затриманих, ув’язнених та засуджених, режиму їх тримання, запобігання катуванням та іншому жорстокому поводженню, дотримання конституційних прав громадян у спеціальних установах національної поліції, слідчому ізоляторі та виправних установах.
 

Завдяки вжитим заходам не допущено виникнення заборгованості по заробітній платі перед засудженими, у тому числі звільненими з місць позбавлення волі.
 

Знизився рівень смертності серед в’язнів, які утримуються в установах кримінально-виконавчої служби області (з 8 осіб у 2019 році до 5 осіб у 2020 році).



Органами прокуратури області систематично проводяться перевірки додержання земельного законодавства та законодавства, що регулює питання використання майна установами кримінально-виконавчої служби.
 

Проведеною органами прокуратури Хмельницької області перевіркою законності використання земель та іншого нерухомого майна державної установи «Шепетівська виправна колонія (№ 98)» виявлено факт самовільного зайняття земельної ділянки, що на праві постійного користування належить виправній колонії, чим вказаній установі завдано значної шкоди. За вказаним фактом Шепетівською місцевою прокуратурою розпочато кримінальне провадження за ч. 1 ст. 197-1 КК України.
 

Крім того, перевіркою додержання вимог законодавства при використанні та збереженні майна державного підприємства «Підприємство Державної кримінально-виконавчої служби № 78» виявлено факт невжиття належних заходів для залишення за підприємством щебеню, стягнутого на його користь відповідно до рішення Господарського суду у Хмельницькій області. Як наслідок, підприємству заподіяно збитків у сумі 399 тис. гривень.  За вказаним фактом Хмельницькою місцевою прокуратурою розпочато кримінальне провадження за  ч. 2 ст. 367 КК України. Досудове розслідування триває.


VІ.  Представницька діяльність на захист інтересів держави
 

З метою захисту інтересів держави органами прокуратури Хмельницької області у І півріччі 2020 року заявлено позовів на суму понад 325,6 млн. гривень.
 

       
Позови на суму понад 12,98 млн грн вже задоволено судами, а понад 263 тис. грн. добровільно сплачено відповідачами.



В ході представництва інтересів держави розпочато 61 кримінальне провадження. 
 

Особливу увагу прокурорів зосереджено на захисті інтересів держави в земельній сфері, виявленні, попередженні втрат та стягненні до бюджету коштів, факти ухилення від сплати яких залишились без належної уваги органів Держгеокадастру, місцевого самоврядування та інших суб’єктів владних повноважень.
 

Значна увага приділяється захисту економічної бази новоутворених територіальних громад (земель, об’єктів інфраструктури, пасовищ, земель тощо), які є умовою спроможності їх функціонування.
 

Так, упродовж квітня-травня цього року вивчено повноту вжитих районними державними адміністраціями заходів з приводу приведення до вимог законодавства розміру орендної плати у договорах оренди земель водного фонду, укладених без проведення їх нормативної грошової оцінки.
 

Виявлено численні факти використання на умовах оренди земель зазначеної категорії з такими порушеннями.
 

До прикладу, Шепетівською місцевою прокуратурою з’ясовано, що між Ізяславською районною державною адміністрацією та одним із товариств укладено договір оренди земельної ділянки водного фонду площею 184 га, переданої для рибогосподарських потреб.
 

Місцевою прокуратурою встановлено, що суб’єкт господарювання згідно із даними Ізяславського Управління ГУ ДПС у Хмельницькій області за використання вказаної земельної ділянки до місцевого бюджету фактично сплачує 59 тис грн.
 

Разом із тим, за замовленням Сахновецької сільської ради розроблено технічну документацію із нормативної грошової оцінки цієї земельної ділянки, що становить 134653 тис грн.
 

З урахуванням рішення місцевої ради ставка податку за використання такої категорії земель, нормативну грошову оцінку яких проведено, становить 1% від такої оцінки, а мінімальний річний розмір орендної плати згідно зазначеного договору повинен становити 1346 тис. гривень.
 

У зв’язку із викладеним, за реагування місцевої прокуратури Ізяславською районною державною адміністрацією спрямовано пропозиції орендарю щодо внесення відповідних змін до договору оренди у добровільному порядку. Пропозиції на сьогодні перебувають на розгляді. 
 

Загалом виявлено 338 чинних договорів оренди земель водного фонду загальною площею 4641 га, де розмір орендної плати, визначений у договорах оренди земель, не відповідає вимогам законодавства. Як наслідок, бюджети територіальних громад недоотримують значні кошти.
 

За реагування прокурорів районними державними адміністраціями за фактами таких порушень розпочато процедуру досудового врегулювання спорів щодо внесення змін до відповідних договорів оренди землі.
 

Продовжено роботу на усунення порушень за фактами використання земель сільськогосподарського призначення державної та комунальної власності за заниженим розміром орендної плати у зв’язку із непроведенням або застосуванням неактуальної їх нормативної грошової оцінки.
 

Загалом упродовж минулого та поточного років  виявлено 240 чинних договорів оренди земель державної та комунальної власності сільськогосподарського призначення загальною площею понад 8,6 тис га, що розташовані за межами населених пунктів, де розмір нормативної грошової оцінки земельних ділянок, визначений у договорах оренди земель, не відповідає даним порталу всеукраїнської нормативної грошової оцінки. Як наслідок, бюджети територіальних громад недоотримують значні кошти.
 

У поточному році завдяки проведеній роботі, спрямованій на досудове врегулювання таких спорів, орендодавцями у добровільному порядку збільшено щорічний розмір орендних платежів у 24 договорах на 573 тис грн щорічно, прокурорами пред’явлено 13 позовів щодо збільшення щорічних платежів на 590 тис грн.
 

До прикладу, заступником керівника Старокостянтинівської місцевої прокуратури 26.05.2020 до господарського суду області в інтересах держави в особі ГУ Держгеокадастру в області подано позов щодо збільшення орендної плати за використання одним із товариств земельних ділянок загальною площею 308,8 га з 105 тис грн до 205 тис грн.
 

Аналогічний позов заступником керівника вказаної місцевої прокуратури пред’явлено 05.06.2020 з метою внесення змін до договору оренди земельних ділянок загальною площею 172 га в частині збільшення щорічних орендних платежів з 5 тис. грн. до 378 тис. гривень.
 

Загалом упродовж минулого та поточного років у таких договорах за реагування прокурорів орендодавцями у добровільному порядку збільшено щорічний розмір орендних платежів у 131 договорі на 7,2 млн. грн. щорічно, за рішенням суду збільшено річний розмір орендної плати у 2 договорах оренди на 46 тис. гривень. Не розглянутими залишаються ще 36 позовів щодо збільшення щорічного розміру орендної плати на 2,96 млн гривень.
 

Поширеними на території області є порушення при розпорядженні землями колишньої колективної власності, які залишаються без належного та своєчасного реагування уповноважених органів державного контролю та інших суб’єктів владних повноважень.
 

Зокрема, після прийняття відповідних змін до законодавства щодо врегулювання проблеми «безгосподарності» нерозподілених земель колишньої колективної власності на практиці стали поширеними випадки незаконного розпорядження правонаступниками колишніх колективних сільськогосподарських підприємств такими земельними ділянками та оформлення на них права приватної власності.
 

Законодавством правонаступнику майнових прав підприємства, якому земельна ділянка була передана на праві колективної власності, не надано жодних повноважень набувати право приватної власності чи вчиняти будь-які дії щодо розпорядження цими земельними ділянками, які підлягають передачі у комунальну власність.
 

До прикладу, прокуратурою області 10.05.2020 до господарського суду області подано позов про визнання права комунальної власності на 30 земельних ділянок загальною площею 160 га.
 

Встановлено, що після розпаювання сільськогосподарських угідь на території однієї із сільських рад Хмельницького району, на загальних зборах власників земельних часток агрофірми, яким земля належала на праві колективної власності, ще у 2010 році прийнято рішення про передачу ділянок, які не увійшли до поділу, у державну власність для користування громадою.
 

Окрім того, Законом України «Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)» встановлено, що з 1 січня 2019 року землі, які залишилися у колективній власності після розпаювання, підлягають безоплатній передачі до комунальної власності територіальної громади, на території якої вони розташовані, яка у свою чергу може передати такі земельні ділянки в оренду.
 

Однак, незважаючи на вказане рішення та вимоги законодавства, нерозпайовані землі площею 160 га так і не перейшли у власність територіальної громади, а продовжують використовуватись агрофірмою та товариством, якому вона їх передала в оренду.
 

У свою чергу це порушує інтереси громади та спричиняє істотні збитки місцевому бюджету.
 

Реагуючи на виявлені порушення та діючи на захист інтересів держави, прокуратурою Хмельницької області до суду подано позовну заяву з вимогами про визнання права комунальної власності на землі ринковою вартістю близько 16 млн грн, а також визнання недійсними договорів оренди вказаних земель.
 

Також виявлено факт неправомірного заволодіння земельною ділянкою площею  2,7 га, що розташована на території парку в обласному центрі.
 

З’ясовано, що  державним реєстратором 18.02.2019 зареєстровано право приватної власності одного із товариств на вказану земельну ділянку на підставі державного акту на право колективної власності на землю.
 

Вказана земельна ділянка відповідно до ч. 4 ст. 14-1 Закону України «Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)» підлягає передачі у комунальну власність територіальної громади.
 

З метою усунення вказаного порушення прокуратурою області до господарського суду області 30.01.2020 пред’явлено позов в інтересах держави в особі Хмельницької міської ради про скасування державної реєстрації права приватної власності товариства на вказану земельну ділянку орієнтовною ринковою вартістю щонайменше 6 млн. гривень. Позов на сьогодні перебуває на розгляді.
 

Інтенсивний розвиток сільського господарства, зменшення земель запасу та намагання великих сільськогосподарських виробників подальшого розширення банку ріллі призводить до залучення земель, які традиційно використовувались місцевими мешканцями як громадські пасовища. Враховуючи негативний громадський резонанс, необхідність захисту законних інтересів держави та територіальних громад, органами прокуратури організовано відповідне вивчення на предмет законності передачі у приватну власність та користування таких земель.   
 

В ході такого вивчення вже виявлено ряд фактів, які дають підстави для прокурорського реагування.
 

До прикладу, у травні поточного року прокуратурою області до Полонського районного суду пред’явлено позови про визнання недійсними наказів ГУ Держгеокадастру в області від 24.01.2020 про передачу у приватну власність для ведення особистого селянського господарства 8 земельних ділянок загальною площею 15,8986 га орієнтовною ринковою оцінкою близько мільйона гривень, що розташовані за межами населених пунктів Кустовецького старостинського округу Полонської ОТГ. Встановлено, що вказані земельні ділянки тривалий час використовуються для потреб громадського пасовища, а їх незаконне надання у приватну власність відбулось під час здійснення процедури передачі у комунальну власність. За фактами вказаних зловживань службових осіб ГУ Держгеокадастру в області прокуратурою області також розпочато кримінальне провадження.
 

Загалом упродовж I півріччя 2020 року у сфері земельних відносин органами прокуратури області розпочато 25 кримінальних проваджень, подано 209 позовів на суму 252 млн 470 тис. грн щодо повернення 663 га земельних ділянок.
 

Застосовувались представницькі засоби прокурорського реагування на факти бездіяльності органів місцевого самоврядування на захист інтересів держави в бюджетній сфері, зокрема, в питанні стягнення до бюджету коштів пайової участі на розвиток інфраструктури населених пунктів.
 

Так, Кам’янець-Подільською місцевою прокуратурою, у зв’язку із несплатою забудовником міста коштів пайової участі, неналежним вжиттям відповідним органом місцевого самоврядування заходів щодо стягнення завданих збитків, пред’явлено позов про стягнення із житлового кооперативу 605 тис грн в рахунок сплати коштів пайової участі.
 

З аналогічних підстав Хмельницькою місцевою прокуратурою заявлено позов про стягнення з товариства 783 тис грн збитків (упущеної вигоди), завданих невиконанням зобов’язання щодо сплати пайової участі у створенні та розвитку інфраструктури м. Хмельницького.
 

Ефективно здійснюється представницька діяльність, спрямована на захист інтересів держави, порушених при здійсненні публічних закупівель.
 

До прикладу, Старокостянтинівською місцевою прокуратурою до Господарського суду Хмельницької області пред’явлено позов про визнання недійсними додаткових угод до договору про закупівлю комунальним підприємством пального та стягнення з постачальника безпідставно отриманих коштів у сумі 102 тис грн.
 

Аналогічні порушення встановлено апаратом прокуратури області, Хмельницькою місцевою прокуратурою та Кам’янець-Подільською місцевою прокуратурою.
 

Загалом прокурорами заявлено позови про визнання недійсними договорів та додаткових угод до них, вартість закупівель у яких становить понад 4,8 млн грн.
 

Організовано вивчення законності використання бюджетних коштів, виділених на протидію коронавірусній інфекції.
 

Встановлено, що у квітні цього року виконавчим комітетом однієї із місцевих рад закуплено 2 автомобілі марки «Peugeot» вартістю 1,2 млн грн.
 

З посиланням на необхідність запобігання поширенню на території країни гострої респіраторної хвороби COVID-19 тендерним комітетом застосовано переговорну процедуру, а відкритих торгів не проведено.
 

Водночас постановою Кабінету Міністрів України визначено вичерпний перелік товарів, робіт та послуг, які, з метою запобігання виникненню пандемії, дозволено закуповувати за переговорною процедурою, та вказані автомобілі до нього не входять.
 

Таким чином, з метою уникнення відкритих торгів, замовником безпідставно обрано невірний вид процедури закупівлі, що створює умови для обмеження конкуренції, неефективного використання бюджетних коштів та порушує принципи відкритості, прозорості, максимальної економії та ефективності закупівель.
 

Окрім того, про порушення зазначених вище принципів  свідчить те, що вартість закуплених автомобілів є вищою за ринкову.
 

Реагуючи на виявлені порушення та діючи на захист інтересів держави, прокуратурою області пред’явлено позов про визнання недійсними рішення тендерного комітету, договору про закупівлю товару, а також стягнення з постачальника перерахованих на його рахунок 1,2 млн грн.
 

Загалом, у бюджетній сфері органами прокуратури області у 2020 році пред’явлено 15 позовів на суму 3665 тис. грн, розпочато 31 кримінальне провадження.
 

Активно здійснюється представницька діяльність у сфері державної та комунальної власності.
 

Зокрема, актуальним є захист інтересів держави у сфері використання гідротехнічних споруд, автодоріг, інженерних мереж, інших об’єктів інфраструктури та нерухомого майна, права на які залишились безгосподарними чи привласнені третіми особами. 
 

Безгосподарність таких об’єктів має наслідком не лише матеріальні втрати бюджетів, а й внаслідок їх неналежного утримання, пошкодження чи знищення може створювати загрози техногенного та соціального характеру. З іншого боку заволодіння такими об’єктами шляхом неправомірного оформлення права власності на них, як правило, на підставі договорів, укладених начебто під час дії ЦК УРСР 1963 року, створює умови для обмеження права держави на розпорядження на конкурентних засадах земельними ділянками у межах відповідних штучних водойм, обмеження доступу громадян до загального водокористування, порушення санітарних вимог у межах поверхневих водозаборів централізованого водопостачання населених пунктів тощо.
 

Найбільш гостро зазначена проблема в області пов’язана із правовим статусом гідротехнічних споруд штучних водойм, кількість яких за даними обліку в області перевищує 2,6 тисячі.
 

Тому органами прокуратури області проводиться відповідна робота з виявлення таких порушень, визнання недійсними укладених договорів, скасування державної реєстрації незаконно зареєстрованого права власності, ініціювання передачі вказаних безхазяйних об’єктів цієї категорії до комунальної власності, оформлення відповідних договорів щодо їх належної експлуатації та сплати до бюджету плати за їх використання тощо.
 

До прикладу, прокуратурою області 28.05.2020 пред’явлено позов в інтересах держави в особі Хмельницької обласної державної адміністрації до РВ Фонду державного майна України по Вінницькій та Хмельницькій областях, фізичної особи-підприємця про визнання недійсним договору оренди від  27.03.2018 гідротехнічних споруд рибогосподарської технологічної водойми ставу площею 70 га, вартістю 270 тис грн.
 
Встановлено, що гідротехнічна споруда передана в оренду та використовується орендарем для риборозведення.
 

У той же час технологічна водойма спроектована та використовується як поверхневий водозабір для централізованого питного водопостачання м. Полонне, що виключає можливість здійснення такого виду господарської діяльності риборозведення, оскільки не узгоджується із визначеними санітарно-епідеміологічними нормами безпеки та якості джерел для такого водопостачання.
 
Загалом упродовж I півріччя 2020 року у сфері державної та комунальної власності органами прокуратури області подано 12 позовів на загальну суму 60 млн 318 тис. гривень.
 
Завдяки вжитим упродовж 6 місяців 2020 року заходам забезпечено реальне виконання судових рішень, постановлених у справах за позовами прокурорів, на загальну суму 21,1 млн грн.
 
За наслідками вивчення виконавчих проваджень прокурорами в порядку відомчого контролю внесено 44 скарги на неправомірні дії, рішення чи бездіяльність державних виконавців, які розглянуто та задоволено.
 

VII.  Діяльність органів прокуратури у сфері ювенальної юстиції
 

Питання захисту інтересів держави у сфері охорони дитинства знаходиться на особливому контролі органів прокуратури.
 

Упродовж І півріччя 2020 року слідчими органів поліції стосовно неповнолітніх розпочато 43 кримінальних провадження, до суду з обвинувальними актами направлено 42 кримінальних провадження.


 
З угодами про примирення скеровано до суду 3 обвинувальні акти стосовно неповнолітніх та 3 - з угодами про визнання винуватості.
 

Забезпечено дотримання прав неповнолітніх при проведенні оперативно-розшукової діяльності та здійснення процесуального керівництва у кримінальних провадженнях щодо неповнолітніх.
 

За наслідками перевірок в діяльності органів державної системи профілактики щодо попередження злочинності в молодіжному середовищі, вчинення підлітками рецидивних злочинів прокурорами внесено 7 вказівок.
 

Завдяки вжитим координаційним та профілактичним заходам станом на 01.07.2020 спостерігається значне зменшення рівня дитячої злочинності.
 

Профілактика негативним проявам у молодіжному середовищі дала змогу знизити злочинність на 38,3 % (з 47 до 29 злочинів у порівнянні з аналогічним періодом минулого року).
 

Також зменшилась на 34,9 % кількість осіб, які вчинили кримінальні правопорушення (з 43 до 28 осіб).
 

З метою захисту інтересів держави в сфері охорони дитинства використовувались засоби представницького характеру.
 

Упродовж 6 місяців 2020 року пред’явлено 24 позови на суму 14,3 млн. грн. Триває розгляд 29 позовів на суму майже 22,6 млн. грн., у тому числі заявлених у минулому році. Розпочато 11 кримінальних проваджень у сфері охорони дитинства.
 

Активно вживалися заходи представницького характеру у сфері земельних відносин. З цих питань заявлено 7 позовів на суму 13 млн. грн., поверненню підлягає 280 га земель. Внесено відомості про вчинення 2 кримінальних правопорушень за ч. 1 ст. 197-1 КК України (самовільне зайняття земельних ділянок).
 

До прикладу, Городоцькою місцевою прокуратурою встановлено, що між аграрним професійним ліцеєм та товариством укладено договір на вирощування сільськогосподарської продукції на умовах підряду.
 

Предметом вказаного договору є обробіток земельної ділянки загальною площею  майже 200 га (вартість земельної ділянки 8,8 млн. грн.), яка надана в постійне користування для дослідних і навчальних цілей навчальному закладу.
 

Встановлено, що фактично між сторонами виникли відносини оренди, укладений правочин є удаваним та в порушення вимог законодавства зазначена земельна ділянка фактично використовувалась суб’єктом господарювання для отримання прибутку.
 

Враховуючи виявлені порушення, з метою захисту інтересів держави, місцева прокуратура звернулась до суду з вимогами про визнання зазначеного договору недійсним та звільнення земельної ділянки закладу освіти.
 

Апаратом прокуратури області пред’явлено позов про визнання недійсними наказів Держгеокадастру та повернення в державну власність земель площею 157 га.
 

Встановлено, що у порушення вимог Земельного кодексу України наказом Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області з державної в комунальну власність Грицівської селищної ради передано земельну ділянку, яка перебуває в постійному користуванні вищого професійного училища.
 

На цей час вказаний позов перебуває на розгляді Хмельницького окружного адміністративного суду.
 

Також Старокостянтинівською місцевою прокуратурою в ході встановлення підстав для представництва інтересів держави в суді з’ясовано, що земельна ділянка, яка перебуває в постійному користуванні Старокостянтинівського професійного ліцею площею майже 179 га, що розташована на території Миролюбинської сільської ради, самовільно зайнята та використовується невідомими суб’єктами господарювання, якими не сплачуються кошти за їх використання.
 

У зв’язку із цим місцевою прокуратурою 05.05.2020 внесено відомості до Єдиного реєстру досудових розслідувань за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 197-1 КК України.
 

З аналогічних підстав прокуратурою області 27.05.2020 до Єдиного реєстру досудових розслідувань внесено відомості про самовільне зайняття земельної ділянки, яка перебуває в постійному користуванні державного навчального закладу «Деражнянський центр професійної освіти».
 

Встановлено, що в постійному користування державного навчального закладу «Деражнянський центр професійної освіти» перебуває 247 га земель, які розташовані на території Летичівського району Хмельницької області.
 

Навчальним закладом повідомлено, що лише частина із вказаних земель, а саме 10 га ними обробляється самостійно.
 

Водночас в ході опрацювання даних публічної кадастрової карти та інших наявних у вільному доступі матеріалів з’ясовано, що земельна ділянка сільськогосподарського призначення площею 106 га, яка розташована в с. Голосків Летичівського району, та перебуває в постійному користуванні навчального закладу, фактично використовується за своїм цільовим призначенням та зайнята під посівами зернових культур.
 

Досудове розслідування у вказаних кримінальних провадженнях триває.
 

Приділяється увага питанню цільового використання бюджетних коштів, виділених на закупівлю товарів, робіт і послуг, та протидії неправомірним посяганням у сфері охорони дитинства.
 

Реагуючи на порушення на вказаному напрямку заявлено позов про розірвання договору про надання послуг з охорони приміщень навчальних закладів. Сума договору складає більше 1 млн. гривень. Позов на цей час перебуває на розгляді господарського суду області.
 


VIII.  Розгляд звернень громадян
 


За 6 місяців 2020 року органами прокуратури області вирішено 753 звернення громадян та юридичних осіб, що на 16 % менше ніж за аналогічний період минулого року. Задоволено 22 звернення (що складає 2,9 % від вирішених).




Найбільшу кількість звернень розглянуто з питань досудового розслідування – 509, 17 з них задоволено.
 

З питань нагляду за додержанням кримінально-виконавчого законодавства вирішено 54 звернення, з яких задоволено 3. 
 

З вирішених звернень 37 надійшли від народних депутатів України (у 2019 році – 24, або +54%).
 

На особистому прийомі прийнято 312 громадян, з них керівниками органів прокуратур – 60 або 19% від загальної кількості.
 

Крім того, органами прокуратури області розглянуто 18 запитів відповідно до Закону України «Про доступ до публічної інформації».
 


ІХ.  Стан інформування суспільства про роботу прокуратури


З метою інформування суспільства про результати діяльності працівниками органів прокуратури області здійснено 1462 виступи.
 

Основний акцент інформаційних повідомлень спрямовано на питання протидії корупції, захист економічних інтересів держави, відображення реальних результатів прокурорської діяльності.
 


При цьому ефективно використовуються можливості Інтернет-ресурсів, що сприяє оперативному інформуванню громадськості про роботу прокуратури.
 

Діють офіційні сторінки прокуратури області у соціальних мережах Facebook та Twitter.
 
 
 
Прокуратура Хмельницької області

кількість переглядів: 2141