Контраст contrast
Шрифт Очистити
Сховати налаштування
 
31.01.2020

Інформація про результати діяльності органів прокуратури Хмельницької області у 2019 році

Органами прокуратури Хмельницької області упродовж 2019 року вживалися заходи, спрямовані на реальне усунення порушень законів, поновлення прав громадян та інтересів держави, розкриття кримінальних правопорушень, забезпечення відшкодування завданих ними збитків, додержання конституційних прав громадян у кримінальному провадженні, посилення протидії корупції.
 

З метою координації діяльності з протидії злочинності у прокуратурі області проведено 3 координаційні наради керівників правоохоронних органів.
 

Про результати діяльності прокуратури систематично інформувались Хмельницька обласна рада та Хмельницька обласна державна адміністрація. Загалом органами прокуратури органам влади та місцевого самоврядування скеровано 178 таких інформацій.
 

Завдяки проведеній роботі досягнуто позитивних результатів на основних напрямах прокурорської діяльності.
 



І.  Загальна характеристика злочинності та стану законності при проведенні оперативно-розшукової діяльності та досудового розслідування
 


Органами Національної поліції області упродовж 2019 року здійснювалось досудове розслідування у 39945  кримінальних провадженнях (упродовж 2018 року – у 42544).
 

Усього закінчено досудове розслідування близько половини проваджень – 15617 (39 %).
 

Скеровано до суду з обвинувальними актами 3718, у т.ч. з угодами – 543 кримінальних проваджень або або 23,8 % (у 2018 році – 3734).
 

Слідчими органів Національної поліції області за закінченими кримінальними провадженнями установлено збитків на суму 29871 тис. грн., 5372 тис. грн. з яких відшкодовано, накладено арешт на майно вартістю 3383 тис. грн., прокурорами пред’явлено позови про стягнення 12468 тис. гривень.
 

Слідчим управлінням фінансових розслідувань Головного управління Державної фіскальної служби у Хмельницькій області упродовж 2019 року здійснювалося досудове розслідування у 84 кримінальних провадженнях, 34 з яких розпочато у звітному періоді, 45 проваджень минулих років.
 

Закінчено розслідуванням 38 проваджень, 29 з яких  направлено до суду та 9 кримінальних проваджень закрито. З обвинувальними актами до суду скеровано 22, у т.ч. з угодами про визнання винуватості – 14 кримінальних проваджень. На підставі ч. 4 ст. 212 КК України та ст. 49 КК України до суду направлено 7 клопотань про звільнення від кримінальної відповідальності.
 

До суду направлено 3 обвинувальних акти за ст. 212 КК України, з яких 1 – за ч. 3 ст. 212 КК України, та 2 – за ч.ч. 1, 2, 3 ст. 204 КК України, вчинених у складі організованих злочинних груп.
 

У провадженні слідчих на кінець звітного періоду залишалось 32 кримінальних провадження, в двох з яких особам повідомлено про підозру.
 

У направлених до суду кримінальних провадженнях сума заподіяних збитків складає 11 702 тис. грн., з яких відшкодовано 9 497 тис. грн., що складає 81,2%.
 

Управлінням Служби безпеки України у Хмельницькій області здійснювалось досудове розслідування у 87 кримінальних провадженнях.
 

Закінчено розслідування у 22 кримінальних провадженнях. До суду направлено 18 обвинувальних актів, у тому числі 5 з угодою про визнання винуватості, 3 клопотання про звільнення особи від кримінальної відповідальності, 1 провадження закрито, 14 направлено за підслідністю, у 7 провадженнях розслідування зупинено.
 

Зокрема, у поточному році розпочато розслідування у 19 кримінальних провадженнях за фактами участі 19 громадян України у складі незаконних збройних формувань «ЛНР» та «ДНР», які є терористичними організаціями, за ч. 1 ст. 258-3 КК України. Загалом, за результатами розслідування вказаної категорії злочинів у 2019 році до суду скеровано обвинувальні акти у 7 провадженнях, де здійснювалось спеціальне досудове розслідування.
 

Оперативними підрозділами Головного управління Національної поліції України в області вдалось забезпечити високий відсоток розшуку осіб, які ухиляються від органів досудового розслідування та суду, зокрема розшукано 235 з 543 осіб вказаної категорії (43 %).
 

Також, розшукано 167 з 291 безвісти зниклих осіб (57 %).
 



ІІ. Протидія корупції
 


За результатами спільних заходів, вжитих правоохоронними органами, зокрема слідчими органів Національної поліції розпочато 47 кримінальних проваджень про вчинення корупційних злочинів.
 

Загалом викрито у вчиненні корупційних правопорушень 2 адвокатів, депутатів сільських (селищних) рад, директора будинку-інтернату для громадян похилого віку та інвалідів, директора комунального підприємства Староушицької селищної ради, бухгалтерів двох комунальних підприємств Хмельницької міської ради, лікаря Теофіпольської ЦРЛ, співробітника Хмельницького районного відділу УДМС, голову громадської організації, директора товариства та ряд інших.
 

Більше половини розпочатих кримінальних проваджень за фактами вимагання та одержання посадовцями неправомірної вигоди (51 %) та 49 % – пов’язані із заволодінням майном шляхом зловживання службовим становищем.
 

Здебільшого підозрюваним судами обрано міру запобіжного заходу у виді домашнього арешту, а також 6 осіб відсторонено від займаних посад.
 

Зусилля слідчих та процесуальних прокурорів спрямовані на оперативне завершення досудового розслідування кримінальних проваджень про корупційні злочини.
 

Загалом до суду слідчими органів поліції направлено обвинувальні акти у 49 провадженнях вказаної категорії відносно 50 осіб.
 

Розслідувано низку актуальних проваджень на пріоритетних напрямках діяльності: у бюджетній та земельній сферах, сфері соціального захисту, охорони здоров’я, а також при використанні коштів, виділених на ремонт доріг.
 

До прикладу, Хмельницькою місцевою прокуратурою направлено до суду обвинувальний акт у кримінальному провадженні стосовно адвоката, який перебуваючи у 2012 році на посаді юрисконсульта в одній із банківських установ, від імені начальника відділу банку склав ряд завідомо неправдивих офіційних документів – листів з проханням зняти заборону відчуження нерухомого майна, які підписав, завірив печаткою та надав нотаріусам.
 

Цю ж злочинну діяльність, пов’язану із незаконними оборудками з нерухомістю, зловмисник продовжив навіть звільнившись із займаної у банківській установі посади.
 

На підставі підроблених листів приватними нотаріусами із державних реєстрів вилучено відповідні записи.
 

В результаті таких неправомірних дій колишнього службовця банку, шість квартир та житловий будинок із земельною ділянкою заставною вартістю понад 6,2 млн. грн., які перебували в іпотеці банку для забезпечення виконання кредиторами грошових зобов’язань за отриманими ними кредитами в розмірі понад 4,5 млн. грн., були відчужені власниками на користь третіх осіб.
 

Також, Хмельницькою місцевою прокуратурою до суду скеровано обвинувальний акт відносно колишнього головного бухгалтера комунального підприємства Хмельницької міськради, який в період з листопада 2016 року по жовтень 2018 року привласнив кошти територіальної громади міста.
 

Він вносив у банківські платіжні системи підприємства завідомо неправдиві відомості про зарахування на власний картковий рахунок «заробітної плати» та перераховував кошти на власну користь.
 

Внаслідок вказаних дій комунальному підприємству завдано майнової шкоди на суму понад 1,6 млн грн.
 

До Хмельницького міськрайонного суду направлено обвинувальний акт відносно голови однієї із сільських рад Хмельницького району, який вчинив ряд умисних протиправних дій, пов’язаних із зловживанням службовим становищем та службовим підробленням офіційних документів.
 

Чиновник допустив одержання неправомірної вигоди для іншої юридичної особи у вигляді частини бюджетних коштів, виділених на капітальний ремонт будинку культури, за роботи, фактичний обсяг яких та вартість підрядною організацією завищені, заподіявши тяжкі наслідки інтересам територіальної громади у вигляді прямої шкоди (збитків) на суму близько 155 тис. гривень.
 

Прокуратурою області до суду направлено обвинувальний акт відносно начальника відділу інструментально-лабораторного контролю Державної екологічної інспекції у Хмельницькій області, який з метою особистого протиправного збагачення одержав від керівника одного з місцевих товариств, яке займається обробкою деревини, неправомірну вигоду у сумі 15 тис. грн.
 

За цю суму він обіцяв не проводити перевірку на підприємстві та не притягувати директора до відповідальності за порушення екологічного законодавства.
 

Також, прокуратурою області до суду скеровано обвинувальний акт стосовно директора товариства, котрий зловживаючи своїм службовим становищем, шляхом завищення обсягів і вартості виконаних робіт та виготовлення завідомо неправдивих офіційних документів, привласнив грошові кошти на загальну суму близько 350 тис. грн., виділені Летичівській селищній об’єднаній територіальній громаді з державного бюджету для проведення капітального ремонту окремих доріг.
 

Ще один обвинувальний акт відносно керівника товариства направлено до суду за фактом привласнення ним коштів Летичівської селищної ради в сумі 895 тис. грн., виділених на капітальний ремонт однієї з вулиць районного центру.
 

Завершено досудове розслідування у кримінальному провадженні та до суду направлено обвинувальний акт за фактом зловживання впливом. Хмельничанин за неправомірну вигоду обіцяв здійснити вплив на працівників закладу з підготовки, перепідготовки і підвищення кваліфікації водіїв та працівників сервісних центрів МВС України, під час видачі ними документів, що підтверджують проходження навчання та виготовлення водійського посвідчення певної категорії.
 

Окрім цього, до суду направлено обвинувальний акт у кримінальному провадженні стосовно депутата Кам’янець-Подільської районної ради, який вимагав, а потім одержав для себе від місцевої жительки неправомірну вигоду в сумі 13 тис. грн. за здійснення впливу на працівників Дунаєвецького районного суду Хмельницької області та прийняття ними рішення про закриття щодо неї справи про адміністративне правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 130 КУпАП.
 

До Старокостянтинівського районного суду направлено обвинувальний акт у кримінальному провадженні за фактом привласнення коштів Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності на загальну суму понад 1,6 млн. грн. керівником низки підприємств.
 

Судовий розгляд у кримінальних провадженнях на сьогодні триває.
 

Роботу правоохоронних органів спрямовано не лише на виявлення випадків одержання неправомірної вигоди, а й на фіксування фактів її надання.
 

Зокрема, викрито 7 фактів передачі неправомірної вигоди працівникам поліції за уникнення кримінальної та адміністративної відповідальності.
 

Так, викрито двох хмельничан, які намагались підкупити слідчих аби уникнути відповідальності за майнові злочини.
 

Зокрема, один з них, намагаючись уникнути кримінальної відповідальності за вчинення ним крадіжки чужого майна, запропонував неправомірну вигоду у сумі 3 тис. грн. заступнику начальника слідчого відділу Хмельницького відділу поліції Головного управління Національної поліції в області.
 

Інший мешканець обласного центру, шляхом надання неправомірної вигоди у сумі 1400 грн. начальнику відділення того ж слідчого відділу, намагався домогтись сприяння у вирішенні питання про закриття кримінального провадження за фактом вчинення кримінального правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 190 Кримінального кодексу України (шахрайство).
 

Обвинувальні акти у вказаних кримінальних провадженнях перебувають на стадії судового розгляду.
 

Також, у м. Хмельницькому на передачі неправомірної вигоди інспекторам управління патрульної поліції в Хмельницькій області викрито мешканця Тернопільщини.
 

Намагаючись уникнути адміністративної відповідальності за керування транспортним засобом у стані алкогольного сп’яніння, правопорушник запропонував поліцейським  неправомірну вигоду в розмірі 100 доларів США.
 

Вироком Хмельницького міськрайонного суду його визнано винним у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 369 КК України.
 

Також, до суду направлено обвинувальний акт відносно депутата Кам’янець-Подільської міської ради, який запропонував та передав начальнику відділу УЗЕ в Хмельницькій області ДЗЕ НП України неправомірну вигоду в сумі 500 доларів США за не складання протоколу про вчинення адміністративного правопорушення, пов’язаного з корупцією.
 

Винним у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 369 КК України, визнано фізичну особу-підприємця.
 

Працівниками поліції встановлено, що інженер, який проводив нагляд за виконанням робіт із капітального ремонту дороги за бюджетні кошти, виконував його на підставі невідповідного для вказаного виду нагляду кваліфікаційного сертифікату.
 

Аби зберегти викритий факт у таємниці, підприємець, намагаючись підкупити поліцейського, запропонував начальнику міжрайонного відділу Управління захисту економіки в області Департаменту захисту економіки Національної поліції України неправомірну вигоду в розмірі 10 тис. грн.
 

На теперішній час у трьох кримінальних провадженнях про корупційні правопорушення, які розслідуються слідчими органів Національної поліції, трьом особам повідомлено про підозру.
 

За принципової позиції державних обвинувачів в суді доведено вину 10 корупціонерів, про що судами постановлено обвинувальні вироки.
 

До реальної міри покарання у виді позбавлення волі засуджено 2 особи, у виді обмеження волі – 2, решті, в межах санкцій статей, призначено штраф та інші види покарання.
 

Органами досудового розслідування у кримінальних провадженнях визначеної категорії установлено збитків, завданих корупційними правопорушеннями, на суму 11 473,4 тис. грн., з яких 302,4 тис. грн. відшкодовано. Накладено арешт на майно правопорушників вартістю 837 тис. грн. та заявлено позови на загальну суму 10 367,5 тис. гривень.
 

Вживались заходи з організації діяльності у сфері запобігання та протидії адміністративній корупції.
 

У 2019 році органами Національної поліції області складено 454 протоколи про вчинення адмінправопорушень, пов’язаних з корупцією.
 

За результатами їх розгляду за участі прокурорів судом до відповідальності притягнуто 295 осіб, серед яких 220 депутатів місцевих рад,  13 посадовців юридичних осіб публічного права, 7 посадових осіб органів місцевого самоврядування, 3 державних службовця, 21 працівник державної кримінально-виконавчої служби, 10 колишніх працівників органів внутрішніх справ, 9 працівників інших органів державної влади, 5 – органів цивільного захисту, 3 – податкової служби.
 

З числа притягнутих до відповідальності: 291 – за порушення вимог фінансового контролю, 4 – порушення вимог  щодо запобігання та врегулювання конфлікту інтересів.
 

З метою усунення причин та умов, які сприяли невиконанню вимог Закону України «Про запобігання корупції», в органи влади та місцевого самоврядування внесено 104 подання, за результатами розгляду яких до дисциплінарної відповідальності притягнуто 78 посадових осіб та вжито заходів до усунення порушень вимог цього Закону.
 


ІІІ.  Стан організації і процесуального керівництва досудовим розслідуванням кримінальних правопорушень та підтримання публічного обвинувачення у кримінальних провадженнях територіального управління Державного бюро розслідувань, розташованого у м. Хмельницькому, що поширює свою діяльність на Хмельницьку область
 


Упродовж 2019 року прокуратурою області вживались заходи щодо передачі від органів прокуратури до органів ДБР функції досудового розслідування та організації роботи з процесуального керівництва у провадження слідчих ТУ ДБР, розташованого у місті Хмельницькому.
 

На теперішній час уже ліквідованим, слідчим відділом прокуратури області упродовж минулого року із 67 кримінальних проваджень, що розслідувались  (у 2018 році – 159), 48 - закрито, 1 - направлено до суду з клопотанням про звільнення підозрюваного від кримінальної відповідальності.
 

Усі кримінальні провадження, що станом на 20.11.2019 перебували у залишку, були передані для подальшого розслідування до територіального управління Державного бюро розслідувань, розташованого у місті Хмельницькому.
 

Наказом Генерального прокурора від 19.12.2019 №121ш у структурі прокуратури області утворено управління організації і процесуального керівництва досудовим розслідуванням кримінальних правопорушень та підтримання публічного обвинувачення у кримінальних провадженнях територіального управління Державного бюро розслідувань, розташованого у м. Хмельницькому, що поширює свою діяльність на Хмельницьку області, у складі двох відділів.
 

За підсумками року прокурорами вказаного підрозділу забезпечено процесуальне керівництво у 374 кримінальних провадженнях, розслідування у яких проводилось слідчими Територіального управління Державного бюро розслідувань, розташованого у м. Хмельницькому.
 

З вказаного числа проваджень, за процесуального керівництва працівників галузевого підрозділу прокуратури області, розслідуванням закінчено 26 проваджень (1 направлено до суду, 25 слідчими закрито), об’єднано – 46, направлено за підслідністю – 8, зупинено з підозрою – 3.
 


Так, до суду направлено обвинувальний акт відносно інспектора відділу безпеки дорожнього руху УПП в Хмельницькій області ДПП за обвинуваченням у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 366 КК України. Поліцейський, будучи службовою особою, виготовив та підробив офіційний документ, а саме дозвіл на участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові та габаритні параметри яких перевищували нормативні.
 

У залишку на кінець року перебувало 291 кримінальне провадження, у тому числі у 1 з яких особі повідомлено про підозру.
 



ІV.  Стан законності у сфері кримінального судочинства
 


Виходячи з конституційних повноважень, основні зусилля органів прокуратури спрямовані на те, щоб результати судового розгляду кримінальних проваджень (справ) сприяли забезпеченню правопорядку в суспільстві, невідворотності покарання за вчинення злочинів, відновленню порушених прав і законних інтересів громадян та держави. Відтак вживалися організаційні та практичні заходи до підвищення якості підтримання обвинувачення в судах.
 

Прокурорами підтримано обвинувачення у 3600 кримінальних провадженнях, в яких ухвалено 2397 вироків.
 

На незаконні рішення судів першої інстанції у кримінальних провадженнях подано 138 апеляційних скарг стосовно 182 осіб, 168 апеляційних скарг, у тому числі попереднього року, на даний час розглянуто та задоволено.

V.  Стан законності при виконанні судових рішень у кримінальних провадженнях, а також інших заходів примусового характеру
 


Вжиття низки організаційно-практичних заходів сприяло підвищенню ефективності нагляду за додержанням конституційних прав громадян в установах застосування заходів примусового характеру органів національної поліції області, установах попереднього ув’язнення та виконання покарань. Забезпечено принципове прокурорське реагування на порушення прав затриманих, ув’язнених і засуджених.
 

За результатами розгляду 369 документів реагування до відповідальності притягнуто 160 працівників кримінально-виконавчої служби, органів національної поліції та інших посадових осіб.
 

Результати наглядової діяльності загалом позитивно вплинули на стан додержання законів щодо матеріально-побутового та медико-санітарного забезпечення затриманих, ув’язнених та засуджених, режиму їх тримання, запобігання катуванням та іншому жорстокому поводженню, дотримання конституційних прав громадян у спеціальних установах національної поліції, слідчому ізоляторі та виправних установах.
 

Знизився рівень смертності серед в’язнів, які утримуються в установах кримінально-виконавчої служби області (з 16 осіб у 2018 році до 11 осіб у 2019 році).

 

Зменшилась кількість вчинення повторних злочинів засудженими до покарань, не пов’язаних з позбавленням волі (40 – у 2018 році, 36 – у 2019 році).


 

Органами прокуратури області систематично проводяться перевірки додержання установами кримінально-виконавчої служби вимог земельного законодавства.
 

Вжитими Шепетівською місцевою прокуратурою заходами забезпечено повернення із незаконного використання у державну власність земельної ділянки та нерухомого майна, які неправомірно перейшли у користування приватного агровиробника.
 

Так, встановлено, що між установою та товариством укладено договір підряду, згідно з яким у користування останнього перейшла земля площею майже 3 га та господарські приміщення загальною вартістю близько 1 млн. грн., надані державою установі для виконання її завдань.
 

Реагуючи на виявлені порушення, місцева прокуратура звернулась до суду з вимогами визнати договір підряду недійсним та звільнити об’єкти нерухомості.
 

Рішення суду, яким позовні вимоги задоволено в повному обсязі, виконано, землі та майно передано законному користувачу.



VІ.  Представницька діяльність на захист інтересів держави
 


На захист інтересів держави органами прокуратури області у 2019 році заявлено позови на суму 60 млн. грн., розглянуто, задоволено та відповідачами добровільно виконано вимоги на суму 27 млн. гривень.
 

 

До державної та комунальної власності повернуто 297 га земель.
 

Реально виконано рішень судів на 222 млн. гривень.

 

В ході представництва інтересів держави розпочато 49 кримінальних проваджень.
 

Особливу увагу прокурорів зосереджено на захисті інтересів держави в земельній сфері, виявленні, попередженні втрат та стягненні до бюджету коштів, факти ухилення від сплати яких залишились без належної уваги органів місцевого самоврядування та інших суб’єктів владних повноважень.
 

Так, прокуратурою області організовано проведення системної роботи з метою виявлення та припинення фактів неправомірної подвійної приватизації громадянами земельних ділянок державної власності.
 

Виявлено близько 450 таких фактів, внаслідок чого з державної власності вибуло понад 800 га землі, вартістю більше 23 млн. гривень.
 

У минулому році за понад 250 позовами прокурорів судами відкрито справи про скасування незаконних наказів ГУ Держгеокадастру в області щодо надання у власність понад 350 га земель вартістю близько 20 млн. грн. та про повернення їх до державної власності. За такими фактами розпочато 14 кримінальних проваджень.
 

Аналогічні порушення вимог законодавства продовжують виявлятись і у 2020 році.
 

Активізовано роботу по виявленню та реагуванню на факти використання земель державної та комунальної власності за заниженим розміром орендної плати у зв’язку із не проведенням або застосуванням неактуальної їх нормативної грошової оцінки. Як засвідчує практика, орендодавці (органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування) неналежним чином використовують свої повноваження щодо внесення відповідних змін до договорів оренди землі, що спричиняє мільйонні збитки місцевих бюджетів.
 

За результатами спільної скоординованої роботи прокуратури області та місцевих прокуратур вдалось додатково виявити численні факти використання земель сільськогосподарського призначення державної та комунальної власності за заниженими розмірами орендної плати.
 

Загалом виявлено 225 чинних договорів оренди земель державної та комунальної власності сільськогосподарського призначення загальною площею 8565 га, що розташовані за межами населених пунктів, де розмір нормативної грошової оцінки земельних ділянок, визначений у договорах оренди земель, не відповідає даним порталу всеукраїнської нормативної грошової оцінки. Як наслідок бюджети територіальних громад недоотримують значні кошти.
 

На сьогодні завдяки вжитим на вимоги органів прокуратури заходам, спрямованим на досудове врегулювання таких спорів, орендодавцями 921 га землі у добровільному порядку збільшено щорічний розмір орендних платежів на 1,3 млн. грн.
 

Актуальним залишається питання реагування прокурорів на факти використання земель за заниженими розмірами орендних платежів у зв’язку із невідповідністю коефіцієнтів, що характеризують функціональне використання земель, умовам договорів оренди та фактичного їх використання для комерційних цілей.
 

До прикладу, прокуратурою області виявлено факт суттєвого заниження орендних платежів за використання земельних ділянок комунальної власності, розташованих у м. Хмельницькому.
 

З’ясовано, що одне із товариств для обслуговування автомобільного салону використовує дві земельні ділянки загальною площею майже півгектара.
 

Зважаючи на те, що вказані ділянки фактично надані для комерційного використання, їх нормативно-грошова оцінка та відповідно орендна плата за землю мають бути значно більшими, ніж це передбачено договорами.
 

У зв’язку із цим, прокуратурою області перед Хмельницькою міською радою ініційовано приведення їх у відповідність до вимог законодавства.
 

За результатами проведеної роботи орендар погодився на пропозицію міської ради та підписав додаткові угоди до договорів оренди землі.
Завдяки цьому розмір нормативної грошової оцінки вказаних земель збільшено до 8,8 млн. грн., а орендні платежі до міського бюджету – майже учетверо – з 125 до 467 тис. грн. у рік.
 

На сьогодні завдяки вжитим заходам реагування на підставі рішень судів та у зв’язку із добровільним усуненням порушень під час розгляду справ в судах надходження до місцевих бюджетів вже збільшено на близько 2 млн. грн. в рік.
 

Окрім цього, за реагування прокурорів на понад 2 млн. грн. збільшено надходження до місцевих бюджетів області після вжиття органами місцевого самоврядування заходів досудового врегулювання щодо орендарів.   
 

Активно здійснюється представницька діяльність у сфері державної та комунальної власності.
 

Органами прокуратури області упродовж минулого року на захист інтересів держави з питань державної та комунальної власності пред’явлено 8 позовів на суму 3,6 млн. грн., задоволено 5 позовів на суму 1,3 млн. грн., добровільно відшкодовано за закритими справами на суму 1,6 млн. грн.
 

З урахуванням рішень суду, постановлених у минулих роках, законної сили набрали рішення на суму 168 млн. грн., з яких реально виконано на суму 167,5 млн. гривень. У провадженні судів перебуває 6 позовів на суму 1,624 млн. гривень.
 

До прикладу, апаратом прокуратури області в інтересах держави в особі Кам’янець-Подільської міської ради до господарського суду Хмельницької області пред’явлено позовну заяву про витребування з чужого незаконного володіння об’єкта незавершеного будівництва (будівлі площею 209,7 кв. м, приватизованої з порушенням вимог законодавства), який знаходиться на земельній ділянці комунальної власності площею 1,2 га вартістю понад 6,4 млн. грн. у м. Кам’янець-Подільському.
 

Крім того, прокуратурою області  в порядку господарського судочинства пред’явлено позов в інтересах держави в особі Хмельницької обласної ради про визнання недійсним договору купівлі-продажу майнового комплексу Славутського паливного складу та повернення майна вартістю 751,9 тис. грн. у спільну власність територіальних громад сіл, селищ та міст області.
 

Ефективно здійснюється представницька діяльність, спрямована на захист інтересів держави, порушених при здійсненні публічних закупівель.
 

Найпоширенішими порушеннями є безпідставна зміна предмету закупівлі на стадії укладення та виконання договорів, що призводить до повного нівелювання мети здійснених в системі «Прозоро» закупівель.
 

За фактами зазначених порушень, прокурорами на адресу Управління Західного офісу Державної аудиторської служби в області надіслано 25 листів про можливі порушення у закупівлях на суму майже 50 млн. гривень, у яких ініційовано питання про проведення відповідних контрольних заходів, що є передумовою захисту в суді інтересів держави прокурором.
 

Після самостійного підтвердження порушень та обґрунтування підстав для представництва, прокурорами у минулому році на захист інтересів держави заявлено 16 позовів, з яких 5 уже розглянуто та задоволено.
 

До прикладу, прокуратурою області встановлено, що після проведення відкритих торгів, укладення між Хмельницьким обласним центром екстреної медичної допомоги та медицини катастроф Хмельницької обласної ради та товариством договору про закупівлю за бюджетні кошти 78 тисяч літрів моторного пального – бензину марки А-92 та дизельного палива на суму 2,2 млн. грн., сторонами всупереч Закону України «Про публічні закупівлі», без належних на те підстав, укладено додаткову угоду, якою без будь-якого зменшення ціни договору загальні обсяги пального, що підлягають постачанню зменшено майже на 7,5 тис. літрів.
 

Оскільки з часу проведення закупівлі та до моменту укладення додаткової угоди ціни на пальне лише зменшувались, що підтверджено інформацією Торгово-промислової палати, прокуратурою області до суду подано позов про визнання зазначеної додаткової угоди до договору про закупівлю товарів недійсною, який перебуває на розгляді суду.
 

Вживаються заходи щодо забезпечення ефективного реагування на факти порушень, пов’язаних з нецільовим використанням та привласненням коштів, виділених на будівництво та ремонт автомобільних доріг.
 

Враховуючи специфіку такого роду порушень, прокурори реагували на них переважно кримінально-правовими заходами (розпочато 6 кримінальних проваджень).
 

Поряд із цим, прокурорами вживались заходи цивільно-правового характеру.
 

Встановлено факти укладення органами місцевого самоврядування договорів підряду на виконання робіт з ремонту вулиць населених пунктів без включення до них умови, що передбачає гарантійні строки якості закінчених робіт. Реагуючи на вказані порушення, Старокостянтинівською місцевою прокуратурою до суду заявлено 5 позовів про зобов’язання внести зміни до договорів підряду, доповнивши їх умовами про надання підрядником гарантійного строку якості на виконані роботи. В ході судового розгляду позовні вимоги прокурора виконані відповідачами добровільно.
 

Також ряд порушень щодо неналежної якості виконаних робіт виконавцями та їх підрядниками усунуто за результатами розгляду листів направлених органами прокуратури на адресу Служби автомобільних доріг у Хмельницькій області, інших замовників, з метою встановлення підстав для представництва інтересів держави в суді.
 

Прокурори сприяють забезпеченню функціонування механізму попередження руйнування автомобільних доріг великоваговим вантажним транспортом, стягненю до бюджету сум накладених санкцій, які мають використовуватись на ремонт доріг.
 

Органами прокуратури області у поточному році в інтересах держави до суду заявлено 13 позовних заяв про стягнення до бюджету плати за проїзд на загальну суму близько 220 тис. гривень.
 

Забезпечено системне реагування представницькими засобами прокурорського реагування на факти бездіяльності органів місцевого самоврядування в питанні стягнення до бюджету коштів пайової участі на розвиток інфраструктури населених пунктів.
 

У вказаній сфері упродовж минулого року органами прокуратури області пред’явлено 9 позовів на суму 2 842 тис. грн., 3 з яких на суму 542 тис. грн. уже задоволено.
 

Упродовж 2019 року забезпечено виконання судових рішень на загальну суму понад 222,1 млн. гривень, що становить 70,2 %.
 

За наслідками вивчення виконавчих проваджень прокурорами в порядку відомчого контролю внесено 70 скарг на неправомірні дії, рішення чи бездіяльність державних виконавців.
 



VII.  Діяльність органів прокуратури у сфері ювенальної юстиції
 


Питання захисту інтересів держави у сфері охорони дитинства знаходиться на особливому контролі органів прокуратури.
 

Упродовж 2019 року слідчими органами поліції стосовно неповнолітніх розпочато 121 кримінальне провадження, до суду з обвинувальними актами направлено 111 кримінальних проваджень, закрито 2 та об’єднано 7 проваджень.
 

У 2019 році стосовно неповнолітніх з угодою про примирення до суду скеровано 4 обвинувальні акти та 5 з угодами про визнання винуватості.
 

У минулому році відбулося зменшення на 36,4 % рівня злочинності серед неповнолітніх (з 173 до 110 правопорушень) та відповідно зменшення на 30,3 % кількість осіб, які вчинили кримінальні правопорушення (з 152 до 106 осіб).

 

Забезпечено дотримання прав неповнолітніх при проведенні оперативно-розшукової діяльності та здійснення процесуального керівництва у кримінальних провадженнях щодо неповнолітніх.  

 

З метою захисту інтересів держави в сфері охорони дитинства використовувались засоби представницького характеру.
 

На вказаному напрямі прокурорами заявлено 40 позовів на суму 26,4 млн. грн., з них 15 позовів на суму 6,5 млн. грн. розглянуто та задоволено судом. За позовами прокурорів у сфері охорони дитинства у добровільному порядку відшкодовано 9,8 млн. грн., реально виконано рішень судів на суму  6,8 млн. грн., державі повернуто земель площею 601 га.
 

За результатами вивчення стану законності у сфері охорони дитинства розпочато 3 кримінальні провадження.
 

Встановлено порушення при використанні земельних ділянок сільськогосподарського призначення, які перебувають у державній та комунальній власності та надані у постійне користування навчальним закладам.
 

Зокрема, земельні ділянки професійно-технічних та загальноосвітніх навчальних закладів незаконно передавалися у користування комерційним суб’єктам для здійснення підприємницької діяльності шляхом укладення договорів про спільне виробництво сільгосппродукції.
 

З метою захисту інтересів держави, органами прокуратури області заявлено 10 позовів про визнання договорів недійсними та звільнення земельних ділянок загальною площею 730 га та вартістю понад 23,6 млн. гривень. За результатами судового розгляду 1 позов на суму 5,9 млн. грн. задоволено, 5 – більш як 9 млн. грн. –  виконано у добровільному порядку.
 

Найефективніше ця робота проведена у Старокостянтинівській та Городоцькій місцевих прокуратурах.
 

З метою усунення порушень земельного законодавства заявлено 7 позовів, які на цей час перебувають на розгляді.
 

Виявлялися факти порушення вимог законодавства при передачі в користування нерухомого майна освітніх закладів.
 

Приділялась увага захисту інтересів держави при використанні бюджетних коштів у сфері охорони дитинства, у тому числі при проведенні публічних закупівель.
 

Реагуючи на порушення на вказаному напрямку зареєстровано 3 кримінальні провадження, заявлено 3 позови на суму 336 тис. грн.
У порушення законодавства значна частина земельних ділянок під навчальними закладами та прилеглих територій залишається неоформленою, правовстановлюючі документи відсутні, державну реєстрацію прав не проведено.
 

Таке становище створює передумови для зловживань, може призвести до негативних наслідків та порушення як інтересів держави, так і прав дітей.
 

З метою усунення виявлених порушень минулого року заявлено 2 позови про визнання незаконною бездіяльності та зобов’язання вжити заходів щодо оформлення правовстановлюючих документів. У зв’язку із добровільним усуненням відповідачами порушень, окружним адміністративним судом провадження у справах закрито.
 

Також ювенальними прокурорами вивчалося питання стану виконання органами місцевого самоврядування, на території яких встановлено дитячі майданчики, повноважень щодо проведення робіт з технічної інвентаризації, паспортизації дитячих майданчиків, обстеження і перевірки технічного стану їх конструкцій.
 

Встановлено, що окремі органи місцевого самоврядування не здійснюють контролю за технічним станом елементів дитячих майданчиків, що порушує визначені чинним законодавством інтереси держави у сфері охорони дитинства і несе загрозу життю та здоров’ю дітей, які проводять дозвілля на цих майданчиках.
 

З метою усунення виявлених порушень заявлено два позови, які розглянуто та задоволено.
 

Також встановлено, що стан протипожежної безпеки у низці дошкільних навчальних закладів області є таким, що створює потенційну загрозу життю та здоров’ю учнів.
 

Невиконання керівниками навчальних закладів, органів виконавчої влади та місцевого самоврядування обов’язків, визначених ст. 55 Кодексу цивільного захисту населення України щодо забезпечення пожежної безпеки у будівлях і приміщеннях освітніх закладів, та ст. 53 Закону України «Про освіту» призводить до порушення визначених законодавством інтересів держави у сфері охорони дитинства і несе загрозу життю та здоров’ю дітей, які навчаються у навчальних закладах, а також створює ризики пошкодження майна таких установ.
 

З метою усунення порушень у вказаній сфері прокурорами заявлено 3 позови, з яких два позови задоволено, одне провадження у справі закрито.
 

До прикладу, Городоцькою місцевою прокуратурою встановлено, що Ярмолинецький центр розвитку дитини «Калинка» Ярмолинецької селищної ради, де навчається більше 200 дітей, тривалий час функціонував з суттєвими порушеннями правил пожежної безпеки, водночас – Ярмолинецькою селищною радою упродовж тривалого часу не вжито належних та дієвих заходів щодо їх усунення.
 

З метою усунення виявлених порушень до Хмельницького окружного адміністративного суду заявлено позов про визнання протиправної бездіяльності органу місцевого самоврядування та зобов’язання вжити заходів до усунення порушень, а саме виділення коштів, необхідних для усунення порушень протипожежної безпеки. У зв’язку із усуненням порушень відповідачем, провадження у справі закрито.
 

Виявлялися непоодинокі порушення в діяльності органів соціального захисту населення щодо невжиття ними заходів до стягнення коштів з платника аліментів для покриття витрат, пов'язаних з виплатою тимчасової державної допомоги дітям, батьки яких ухиляються від сплати аліментів.
 

Цього року за вищевказаними фактами  до суду пред’явлено 7 позовів, з яких 5 уже розглянуто та задоволено.
 



VIII.  Розгляд звернень громадян
 


Упродовж 2019 року органами прокуратури області вирішено 1814 звернень громадян та юридичних осіб, що на 21 % менше ніж за аналогічний період минулого року. Задоволено 52 звернення (що складає 3 % від вирішених).
 

Найбільшу кількість звернень розглянуто з питань досудового розслідування 1292, 37 з них задоволено.
 

З питань нагляду за додержанням кримінально-виконавчого законодавства вирішено 122 звернень або 6,7 %, 9 з яких задоволено.
 

Відповідно до вимог Законів України «Про звернення громадян», «Про прокуратуру» та галузевих наказів Генерального прокурора, 57 % звернень спрямовано для вирішення до органів державної влади, контролю та інших установ.
 

На особистому прийомі прийнято 1361 громадян, з них керівниками органів прокуратур – 203 або 15% від загальної кількості.
 
 
 

Крім того,  органами прокуратури області розглянуто 61 запит відповідно до Закону України «Про доступ до публічної інформації».
 

ІХ.  Стан інформування суспільства про роботу прокуратури
 

З метою інформування суспільства про результати діяльності, працівниками органів прокуратури області здійснено 2365 виступів.
 

Основний акцент інформаційних повідомлень спрямовано на питання протидії корупції, захист економічних інтересів держави, відображення реальних результатів прокурорської діяльності.
 

При цьому ефективно використовуються можливості Інтернет-ресурсів, що сприяє оперативному інформуванню громадськості про роботу прокуратури.
 

Діють офіційні сторінки прокуратури області у соціальних мережах Facebook та Twitter.
 
 
Прокуратура Хмельницької області

кількість переглядів: 2768