Контраст contrast
Шрифт Очистити
Сховати налаштування
 
06.08.2018

Інформація про результати діяльності органів прокуратури Хмельницької області у І півріччі 2018 року

Органами прокуратури Хмельницької області упродовж І півріччя  2018 року вживалися заходи, спрямовані на реальне усунення порушень законів, поновлення прав громадян та інтересів держави, розкриття кримінальних правопорушень, забезпечення відшкодування завданих збитків, додержання конституційних прав громадян у кримінальному провадженні, посилення протидії корупції.


З метою координації діяльності з протидії злочинності у прокуратурі області проведено 1 координаційну нараду керівників правоохоронних органів та 23 координаційні наради на місцях, а також ряд спільних нарад з правоохоронними органами з різних питань прокурорської діяльності.


Про суттєві порушення законів, актуальні питання в регіоні, які вимагали компетентного реагування органів влади та місцевого самоврядування, прокуратурою області систематично інформувались Хмельницька обласна рада та Хмельницька обласна державна адміністрація. Загалом органами прокуратури органам влади та місцевого самоврядування скеровано 76 таких інформацій.


Завдяки проведеній організаційній роботі досягнуто певних позитивних результатів на основних напрямах прокурорсько-слідчої діяльності.



І.  Загальна характеристика злочинності та стану законності при проведенні оперативно-розшукової діяльності та досудового розслідування
 

Органами Національної поліції області упродовж І півріччя 2018 року здійснювалось досудове розслідування у 31264 кримінальних провадженнях.


Усього закінчено 27 % кримінальних проваджень, або 8344.


Скеровано до суду з обвинувальними актами 1794 кримінальних провадження, з яких 220 - з угодами.


За закінченими кримінальними провадженнями забезпечено відшкодування 33 % завданих злочинами збитків (4135 тис. грн. із установлених 12449 тис. грн.), а також пред’явлено позови про стягнення 941 тис. гривень.


Слідчим управлінням фінансових розслідувань Головного управління Державної фіскальної служби у Хмельницькій області із 63 проваджень закінчено 19, з них 10 скеровано до суду з обвинувальними актами та 5 – із клопотаннями про звільнення особи від кримінальної відповідальності на підставі ч. 4 ст. 212 КК України, ст. 45 КК України та ст. 49 КК України.


У направлених до суду кримінальних провадженнях сума заподіяних збитків складає 4 714 тис. грн., з яких 3 884 тис. грн. відшкодовано, а також пред’явлено позови про стягнення 830 тис. гривень.


Управлінням Служби безпеки України в Хмельницькій області здійснювалось досудове розслідування у 34 кримінальних провадженнях, у 10 з яких розслідування закінчено. До суду направлено 9 обвинувальних актів, у тому числі 1 – з угодою про визнання винуватості, та 1 кримінальне провадження закрито.


Зокрема, з початку року СВ УСБ України в області розпочато розслідування у 5 кримінальних провадженнях за фактами участі громадян України у складі незаконних збройних формуваннях «ЛНР» та «ДНР», які є терористичними організаціями (ч. 1 ст. 258-3 КК України). За результатами розслідування кримінальних проваджень вказаної категорії до суду скеровано обвинувальні акти у 7 провадженнях, у яких здійснювалось спеціальне досудове розслідування. У 3 кримінальних провадженнях досудове розслідування зупинено у зв’язку з розшуком обвинувачених.


У поточному році вжито низку організаційних та практичних заходів щодо протидії злочинності в регіоні, у тому числі її організованим формам.


Як результат, прокуратурою області скеровано до суду 5 обвинувальних актів у кримінальних провадженнях про вчинення злочинів у складі організованих груп (1 – у сфері господарської діяльності, 1 – у сфері використання електронно-обчислювальних машин (комп'ютерів), систем та комп'ютерних мереж і мереж електрозв'язку, 1 – проти життя та здоров’я, 1 – проти власності та 1 – у сфері незаконного обігу наркотичних засобів).


Оперативними підрозділами Головного управління Національної поліції України в області вдалось забезпечити високий відсоток розшуку осіб, які ухиляються від органів досудового розслідування та суду, зокрема, розшукано 156 із 469 осіб вказаної категорії (33 %).


Також розшукано 52 із 166 безвісти зниклих осіб (32 %).



ІІ.  Протидія корупції



За результатами спільних заходів, вжитих працівниками органів прокуратури, поліції та служби безпеки в області, у 2018 році слідчими органами розпочато 31 кримінальне провадження про вчинення корупційних злочинів, у яких особам повідомлено про підозру, з яких 28 – слідчими органів Національної поліції в області, 2 – органами СБУ та 1 – слідчими прокуратури.


Зокрема, викрито у вчиненні корупційних правопорушень 2 працівників ГУНП в області, адвоката, посадових осіб ДУ «Шепетівська виправна колонія № 98», управління Державної міграційної служби України, Хмельницької ОДА, управління з охорони праці в області, державного виконавця одного із відділів ДВС, завідуючу фельдшерським пунктом, голів сільських (селищних) рад, директора коледжу харчової промисловості Національного університету харчових технологій, начальника комунального підприємства Нетішинської міської ради, начальника відділення Публічного акціонерного товариства «Райффайзен Банк Аваль», директора комунального підприємства Хмельницької обласної ради, лісника спеціалізованого лісогосподарського комунального підприємства та інших.


Направлено до суду обвинувальні акти у 31 провадженні вказаної категорії, 29 – слідчими органів поліції, 1 – слідчими СБУ, 1 – слідчими прокуратури.


Загалом розслідувано низку актуальних проваджень на пріоритетних напрямках діяльності: у сферах освіти, охорони здоров’я, бюджетній та земельних системах.


До прикладу, органами СБУ в області викрито під час одержання неправомірної вигоди в розмірі 3 тис. доларів США начальника та заступника державної установи «Шепетівська виправна колонія № 98» за позитивне вирішення питання щодо дострокового звільнення з виправної установи.


Обвинувальний акт у вказаному кримінальному провадженні направлено в суд для розгляду по суті.


Також викрито двох працівників ГУНП в області на вимаганні та одержанні неправомірної вигоди в сумі 14000 грн. за ненаправлення до слідчих підрозділів поліції матеріалів про притягнення до кримінальної відповідальності. Триває досудове розслідування.


Виявлено і інші кримінальні правопорушення, пов’язані з корупцією.



Начальник відділу у справах іноземців та осіб без громадянства Управління Державної міграційної служби України в Хмельницькій області вимагав та одержав неправомірну вигоду у розмірі 1200 доларів США та 8000 гривень за вплив на службових осіб Державної міграційної служби України щодо пришвидшення прийняття ними рішення про видачу паспортів громадянина України для виїзду за кордон (біометричний паспорт).


За таких же обставин затримано посадовця Славутського районного сектору УДМС України в Хмельницькій області, який одержав неправомірну вигоду у розмірі 1500 гривень за вплив на службових осіб Державної міграційної служби України в Хмельницькій області щодо пришвидшення прийняття ними рішення про видачу паспортів громадянина України для виїзду за кордон (біометричних паспортів).


Встановлено також, що посадовець Хмельницької ОДА вимагав та одержав неправомірну вигоду в сумі 12 000 грн. за внесення змін до договору перевезення.


На вимаганні та одержанні неправомірної вигоди в сумі 10000 грн. викрито головного спеціаліста відділу контролю за використанням та охороною земель у Красилівському, Старокостянтинівському, Старосинявському, Теофіпольському районах Управління з контролю за використанням та охороною земель ГУ Держгеокадастру у Хмельницькій області за непритягнення до відповідальності за самовільне зайняття земельної ділянки та непроведення перевірок законності використання земельної ділянки водного фонду площею 9,7 га.


Також задокументовано факт вимагання та одержання неправомірної вигоди в сумі 5000 грн. за непритягнення до відповідальності за виявлені порушення трудового законодавства та незастосування фінансових санкцій інспектором управління з охорони праці в Хмельницькій області.


Головний спеціаліст відділу містобудування, архітектури, житлово-комунального господарства та з питань цивільного захисту населення Кам’янець-Подільської районної державної адміністрації вимагав та одержав 2000 грн. за виготовлення та надання будівельного паспорту на реконструкцію житлового будинку.


Обвинувальні акти у вищевказаних кримінальних провадженнях скеровано до суду для розгляду по суті.


Роботу правоохоронних органів спрямовано не лише на виявлення випадків одержання неправомірної вигоди, а й на фіксування фактів її надання.


Зокрема, викрито 3 факти передачі неправомірної вигоди працівникам поліції з метою уникнення відповідальності за вчинені адміністративні правопорушення, передбачені ст. 130 КУпАП та 1 - ст. 164-16 КУпАП.


Так, задокументовано передачу слідчому СВ Ізяславського ВП Славутського ВП ГУНП в області неправомірної вигоди з метою уникнення кримінальної відповідальності за здійснення діяльності, пов’язаної із незаконним зайняттям гральним бізнесом, повернення вилученої комп’ютерної техніки та закриття кримінального провадження.


Також після передачі неправомірної вигоди затримано особу, яка передала працівникам поліції неправомірну вигоду в сумі 29 тис. грн. задля уникнення від відповідальності за вчинення кримінального правопорушення, передбаченого ст. 186 КК України.


Обвинувальні акти у вказаних кримінальних провадженнях скеровано до суду.


Після передачі неправомірної вигоди затримано особу, яка передала працівникам поліції неправомірну вигоду в сумі 300 доларів США за уникнення від відповідальності за вчинення кримінального правопорушення, передбаченого ст. 185 КК України. Досудове розслідування триває.


Окрім того, виявлялися корупційні кримінальні правопорушення у банківській сфері.


Так, 27.06.2018 до суду скеровано обвинувальний акт за ч. 2 ст. 366, ч. 2 ст. 364-1 КК України стосовно адвоката, який, перебуваючи у 2012 році на посаді юрисконсульта в одній із банківських установ, від імені начальника відділу банку склав завідомо неправдивий офіційний документ – лист з проханням зняти заборону відчуження нерухомого майна, який підписав, завірив печаткою та надав нотаріусу. На підставі цього листа приватним нотаріусом із державних реєстрів вилучено відповідні записи.


В результаті таких неправомірних дій службовця банку, чотирьохкімнатна квартира у м. Хмельницькому вартістю близько 1 млн. грн., яка перебувала в іпотеці банку для забезпечення виконання місцевою мешканкою та її чоловіком грошових зобов’язань за отриманими ними кредитами в розмірі понад 183 тис. доларів США, була відчужена власниками на користь третіх осіб.


Отриманими від реалізації майна грошовими коштами боржники розпорядилися на власний розсуд, а не для погашення заборгованості по кредитних зобов'язаннях. Внаслідок цього, через позбавлення банківської установи можливості звернути стягнення на предмет іпотеки, інтересам юридичної особи спричинено тяжкі наслідки.


Також триває досудове розслідування за фактом привласнення грошових коштів з каси базового відділення Публічного акціонерного товариства «Райффайзен Банк Аваль» загальною сумою 2 266 000 грн. керівником відділення Публічного акціонерного товариства «Райффайзен Банк Аваль».


Водночас робота на вказаному напрямі продовжується. Ще у 4 кримінальних провадженнях, що розслідуються, 4 особам повідомлено про підозру у вчиненні корупційних злочинів.
За принципової позиції державних обвинувачів в суді доведено вину 4 корупціонерів, 1 особу засуджено до реальної міри покарання у виді обмеження волі, а іншим призначено штраф в межах санкцій статей.


Також продовжується системна робота з  протидії адміністративним корупційним правопорушенням.


Станом на 01.07.2018 працівниками органів Національної поліції в області складено 169 протоколів про вчинення  адміністративних правопорушень, пов’язаних з корупцією.


За результатами судового розгляду частини з них за участі прокурорів до відповідальності притягнуто 76 осіб:  52 депутати місцевих рад, 10  посадовців юридичних осіб публічного права, 5 посадових осіб органів місцевого самоврядування, 1- державної інспекції на автомобільному транспорті, 4 колишніх працівників органів внутрішніх справ, по 2 державних службовців та державних виконавців.


З числа притягнутих до відповідальності 74 особи – за порушення вимог фінансового контролю, 2 – вимог  щодо запобігання та врегулювання конфлікту інтересів.


На виконання вимог ч. 3 ст. 65 Закону України «Про запобігання корупції» органами прокуратури в органи влади та місцевого самоврядування внесено 90 подань з метою встановлення причин та умов, які сприяли порушенням вимог цього Закону. За результатами їх розгляду до відповідальності притягнуто 33 посадові особи.



ІІІ.    Стан законності при провадженні досудового слідства слідчими слідчого відділу прокуратури області


Слідчими органів прокуратури відповідно до перехідних положень КПК України вживаються заходи по забезпеченню ефективного досудового розслідування кримінальних проваджень, розпочатих до 20.11.2017.


З-поміж розслідуваних 144 кримінальних проваджень слідство у 61 закінчено з прийняттям відповідних рішень, у тому числі 58 – закрито.


Завдяки якісному та оперативному розслідуванню у поточному році виправдувальні вироки не виносилися, провадження за реабілітуючими підставами не закривалися.

 
До суду скеровано 3 обвинувальні акти, з яких 1 – про корупційні правопорушення. Зокрема, до суду скеровано обвинувальні акти стосовно 2 працівників поліції та 1 – пенітенціарної служби.


Забезпечено належне відшкодування завданих кримінальним правопорушенням збитків. Так, із встановлених у ході досудового розслідування збитків на загальну суму 58 тис. грн. відшкодовано 54 тис. гривень. З метою відшкодування збитків накладено арешт на майно на суму 400 тис. гривень.


Обвинувальними вироками суду з призначенням покарання винними визнано 4 особи, з них 1 особу засуджено до позбавлення волі, 1 особі призначено покарання у виді штрафу, 1 особу засуджено до позбавлення волі з встановленням іспитового строку.



ІV.  Стан законності у сфері кримінального судочинства



Виходячи з конституційних повноважень, основні зусилля органів прокуратури спрямовані на те, щоб результати судового розгляду кримінальних проваджень (справ) сприяли забезпеченню правопорядку в суспільстві, невідворотності покарання за вчинення злочинів, відновленню порушених прав і законних інтересів громадян та держави. Відтак вживалися організаційні та практичні заходи до підвищення якості підтримання державного обвинувачення в судах.


Прокурорами підтримано державне обвинувачення у 1469 кримінальних провадженнях, в яких ухвалено 1012 вироків.


На незаконні рішення судів першої інстанції у кримінальних провадженнях подано 91 апеляційну скаргу стосовно 117 осіб. 81 апеляційну скаргу, у тому числі внесену у минулому році, на даний час розглянуто та задоволено.



V.  Стан законності при виконанні судових рішень у кримінальних провадженнях, а також інших заходів примусового характеру



Вжиття низки організаційно-практичних заходів сприяло підвищенню ефективності нагляду за додержанням конституційних прав громадян в установах застосування заходів примусового характеру органів Національної поліції області, установах попереднього ув’язнення та виконання покарань. Забезпечено принципове прокурорське реагування на порушення прав затриманих, ув’язнених і засуджених.


За результатами розгляду 243 документів реагування до відповідальності притягнуто 130 працівників кримінально-виконавчої служби, органів Національної поліції та інших посадових осіб.


У ході боротьби з корупційними проявами серед працівників кримінально-виконавчої служби розпочато кримінальне провадження за ч.3 ст.368 КК України стосовно начальника державної установи «Шепетівська ВК (№98)» та його заступника, які отримали неправомірну вигоду у розмірі 3000 доларів США від матері засудженого за прийняття керівником установи рішення щодо його умовно-дострокового звільнення від відбування покарання. Вказаним особам повідомлено про підозру та кримінальне провадження скеровано до суду.


Крім того, розпочато кримінальне провадження за ч.2 ст.307 КК України за фактом збуту наркотичних засобів молодшим інспектором відділу нагляду і безпеки державної установи «Райківецька ВК (№ 78)». 


Також розпочато кримінальне провадження за фактом внесення посадовими особами ДУ «Шепетівська ВК (№98)» недостовірних відомостей до табеля обліку робочого часу працівника установи, на підставі чого останньому безпідставно нараховано та виплачено заробітну плату. За результатами досудового розслідування 30.03.2018 вказане кримінальне провадження направлено для розгляду до суду за ч. 1 ст. 366, ч. 2 ст. 191 КК України.


Результати наглядової діяльності загалом позитивно вплинули на стан додержання законів щодо матеріально-побутового та медико-санітарного забезпечення затриманих, ув’язнених та засуджених, режиму їх тримання, запобігання катуванням та іншому жорстокому поводженню, дотримання конституційних прав громадян у спеціальних установах Національної поліції, слідчому ізоляторі та виправних установах.


Знизилась кількість засуджених до покарань, не пов’язаних з позбавленням волі, які перебувають у розшуку (44 – у 2017 році, 36 – у 2018 році).


Не допущено росту вчинення повторних злочинів засудженими вказаної категорії (14 – у 2017 році, 14 – у 2018 році).


Завдяки вжитим заходам покращено якість роботи оперативних підрозділів виправних установ щодо перекриття каналів надходження до охоронюваних зон заборонених предметів. Так, не допущено потрапляння на охоронювані території установ наркотичних речовин та колюче-ріжучих предметів, у той час, як при спробі доставлення виявлено більше 120 грам наркотичних речовин (в 11 випадках). У зонах, що охороняються, вилучено 34 мобільних телефони, у той час, як при спробі доставки вилучено 40 мобільних телефонів.



VI.  Представницька діяльність на захист інтересів держави


Органами прокуратури області забезпечено ефективне виконання конституційної функції представництва прокурором інтересів держави в суді. Роботу вдалось зосередити на вирішенні найбільш гострих проблем та досягти позитивних реальних результатів в сферах земельних відносин, бюджету, у тому числі державних закупівель.


Загалом на захист інтересів держави органами прокуратури області у І півріччі 2018 року заявлено позови на суму 97 млн. грн., більше половини  з яких (54,2 млн. грн.) уже задоволено судами, а понад 31,5 млн. грн. – добровільно сплачено відповідачами.


Повернуто та попереджено незаконне надання 1630 гектарів земель, реально виконано  позовів більш як на 14 мільйонів гривень. В ході представництва інтересів держави розпочато 59 кримінальних проваджень.
 

Особливу увагу прокурорів зосереджено на виявленні фактів захисту інтересів держави в земельній сфері, попередженні втрат та стягнення до бюджету коштів, факти ухилення від сплати яких залишились без належної уваги органів місцевого самоврядування та інших суб’єктів владних повноважень.


Після припинення у 2016-2017 роках представницькими засобами прокурорського реагування схем неправомірного набуття в оренду великих масивів земель державної власності із використанням пільгових механізмів підтримки фермерських господарств, такі незаконні схеми на даний час звелись переважно до заволодіння землями шляхом неодноразового використання права безоплатної приватизації на підставі довіреностей, як правило, під виглядом забезпечення земельними ділянками учасників АТО.


Прокуратурою області проведено системну роботу з метою виявлення фактів неправомірної неодноразової приватизації громадянами земельних ділянок державної власності сільськогосподарського призначення для ведення особистого селянського господарства.


Виявлено близько 400 фактів повторного використання в регіоні права на безоплатну приватизацію земель загальною площею понад 700 га, нормативна грошова оцінка яких становить біля 20 млн. гривень.


На даний час до судів вже пред’явлено більше 70 позовів про скасування наказів ГУ Держгеокадастру в області щодо надання у власність понад 130 га земель нормативною грошовою оцінкою близько 3,5 млн. грн. та повернення їх до державної власності.


У зв’язку із такими випадками, за фактами вчинення кримінальних правопорушень розпочато 18 кримінальних проваджень.


Проводиться робота, спрямована на встановлення фактів неправомірного безоплатного використання земель державної та комунальної власності та стягнення збитків, завданих вказаними порушеннями, які призводять до суттєвих втрат місцевих бюджетів, ефективність проведення якої в значній мірі залежить від співпраці з місцевими державними адміністраціями та зацікавленості відповідних органів місцевого самоврядування.
 

Актуальним є припинення втрат бюджету, визначення та стягнення збитків за фактичне використання земельних ділянок водного фонду, стосовно яких обласною державною адміністрацією прийнято розпорядження про надання дозволів на розроблення землевпорядної документації щодо їх відведення.


З початку поточного року в інтересах органів місцевого самоврядування органами прокуратури області до суду пред’явлено 12 позовів про стягнення з суб’єктів господарювання до бюджету збитків, завданих використанням землі без правовстановлюючих документів на суму 4889 тис. гривень. Судами розглянуто та задоволено 9 позовів (в тому числі пред’явлених з минулих років) на суму 1670 тис. гривень.


До прикладу, рішенням господарського суду області від 27.04.2018 задоволено позов Кам'янець - Подільської місцевої прокуратури про стягнення до бюджету Кам'янець - Подільської міської ради 532,5 тис. грн. з приватного підприємства, яке без правовстановлюючих документів користувалось земельною ділянкою площею 18,3 тис. кв.м в м. Кам'янці - Подільському.


Також за результатами проведеної на даному напрямку роботи в поточному році судами задоволено 7 позовів, пред’явлених Хмельницькою місцевою прокуратурою, про стягнення до бюджету міста Хмельницького 820 тис. грн. збитків, завданих використанням землі без правовстановлюючих документів.


Не менш важливим напрямком є застосування представницьких повноважень щодо збільшення розміру орендної плати, який занижено внаслідок застосування понижуючих коефіцієнтів для визначення її розміру.


До прикладу, з’ясовано, що одне з приватних підприємств використовує для виробничих цілей земельну ділянку площею понад 3 га у  м. Хмельницькому із визначеною у договорі нормативною грошовою оцінкою, яка на даний час не відповідає її реальному розміру, у зв’язку із чим щорічні втрати бюджету становлять понад 740 тис. грн. в рік.


На усунення цих порушень прокуратурою області до господарського суду області пред’явлено позов в інтересах міської ради про внесення змін до договору. Рішенням суду позов задоволено. Розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки збільшено з 6,25 млн. грн. до 22,77 млн. грн., а щорічний розмір орендної плати збільшено з 280 тис. грн. до 1 млн. 22 тис. гривень.


Загалом органами прокуратури області цьогоріч до судів пред’явлено 15 позовів з вимогами збільшення щорічної сплати до бюджету понад 3,44 млн. грн. На сьогодні такі надходження вже збільшено на 1,6 млн. гривень.


Забезпечено системне реагування представницькими засобами прокурорського реагування на факти бездіяльності органів місцевого самоврядування в питанні стягнення до бюджету коштів пайової участі на розвиток інфраструктури населених пунктів.


У поточному році з метою стягнення до бюджету коштів пайової участі на розвиток інфраструктури населених пунктів прокурорами до суду заявлено 33 позови на суму понад 12 млн. грн., вимоги щодо стягнення половини з яких (5,9 млн.) вже задоволено рішеннями суду, а 1,25 млн. грн. добровільно сплачено відповідачами в ході судового розгляду.


До прикладу, в квітні рішенням господарського суду області за позовом Кам’янець-Подільської місцевої прокуратури стягнуто із житлово-будівельного кооперативу майже півмільйона збитків (упущеної вигоди), завданих внаслідок несплати до бюджету коштів пайової участі на розвиток інфраструктури м. Кам’янця-Подільського.


Рішенням господарського суду Рівненської області за позовом Хмельницької місцевої прокуратури з товариства в обмеженою відповідальністю стягнуто 1 млн. 115 тис. грн. заборгованості за договором про пайову участь у створенні і розвитку соціальної та інженерно - транспортної мережі міста. Рішенням господарського суду області за позовом прокуратури з іншого товариства стягнуто 1 млн. 621 тис. гривень.


Істотно активізовано та ефективно здійснюється представницька діяльність, спрямована на захист інтересів держави, порушених при здійсненні публічних закупівель.


Основними з виявлених прокурорами порушень є здійснення закупівлі у суб’єктів, які допускали порушення антиконкурентного законодавства, обмеження конкуренції учасників закупівлі шляхом визначення дискримінаційних умов щодо учасників чи предмета закупівлі, неналежне визначення (неконкретизація) предмету закупівлі, безпідставна його зміна, зокрема, збільшення вартості після проведення закупівлі.


У поточному році органами прокуратури області до суду пред’явлено 18 позовів щодо визнання недійсними укладених за результатами незаконних державних закупівель договорів на суму 5 млн. грн.


До прикладу, галузевим відділом прокуратури області пред’явлено 3 позови про визнання недійсними додаткових угод про внесення змін до договорів про закупівлю пального, укладених між Хмельницьким обласним центром екстреної медичної допомоги та медицини катастроф Хмельницької обласної ради та суб’єктами господарювання.


Встановлено, що сторонами, всупереч інтересам держави, в порушення норм Закону України «Про публічні закупівлі» та положень укладених договорів закупівлі моторного пального на суму понад 3,5 млн. грн., укладено додаткові угоди, якими суттєво зменшено обсяги пального, що закупляється, а ціну за одиницю товару безпідставно збільшено, що в свою чергу не відповідає вимогам тендерної документації.


Встановлено низку порушень у сфері використання бюджетних коштів, виділених на ремонт та утримання автомобільних доріг загальнодержавного та місцевого значення. Враховуючи специфіку такого роду порушень, прокурори реагували на них переважно кримінально-правовими заходами (розпочато 6 кримінальних проваджень).


Вкрай необхідним є забезпечення функціонування механізму попередження руйнування доріг великоваговим вантажним транспортом, стягнення до бюджету сум накладених санкцій, які мають використовуватись на ремонт.


Враховуючи прогалини законодавства та ряд інших недоліків системи державного управління у зазначеній сфері, органи Укртрансбезпеки не наділені повноваженнями звертатися до суду із позовами про стягнення плати за проїзд великогабаритним транспортом внаслідок перевищення нормативів навантаження (перевантаження), тому представництво інтересів держави в суді здійснюють прокурори.


Завдяки цій роботі прокурорами в інтересах держави до перевізників заявлено позови про стягнення до бюджету плати за проїзд на загальну суму близько 300 тис. гривень.


Активно вживались заходи з оскарження судових рішень. Ініційовано перегляд в апеляційному та касаційному порядку 29 рішень судів, 10 скарг прокурора задоволено.


Забезпечено реальне виконання судових рішень, постановлених у справах за позовами прокурорів, на загальну суму понад 14 млн. грн.


 
VII.  Діяльність органів прокуратури у сфері ювенальної юстиції


Питання захисту інтересів держави у сфері охорони дитинства знаходиться на особливому контролі органів прокуратури.


Загалом на вказаному напрямі прокурорами заявлено 46 позовів на суму 15,7 млн. грн., з них 14 позовів на суму 909 тис. грн. розглянуто та задоволено судом. За позовами прокурорів у сфері охорони дитинства у добровільному порядку відшкодовано 2 млн. грн., реально виконано рішень судів на суму 680 тис. грн., державі повернуто земель площею 147 га. Попереджено незаконне витрачання бюджетних коштів в сумі 5 млн. гривень.

   
Встановлено порушення при використанні земельних ділянок сільськогосподарського призначення, які перебувають у державній та комунальній власності та надані у постійне користування навчальним закладам.


Зокрема, земельні ділянки професійно-технічних та загальноосвітніх навчальних закладів незаконно передавалися у користування комерційним суб’єктам для здійснення підприємницької діяльності шляхом укладення договорів про спільне виробництво сільгосппродукції.


З метою захисту інтересів держави органами прокуратури області заявлено 8 позовів про визнання договорів недійсними та звільнення земельних ділянок загальною площею 465 га, вартістю понад 16,5 млн. гривень.


До прикладу, у січні цього року між Перерослівською загальноосвітньою школою І-ІІІ ступенів та одним із товариств укладено договір так званого соціального партнерства, відповідно до якого суб’єкту господарювання у користування передано земельну ділянку площею 25 га, розташовану за межами населеного пункту Перерослівської сільської ради Білогірського району.


Вказана земля вартістю понад 800 тис. грн. належить навчальному закладу на праві постійного користування ще з 1991 року.


Під виглядом укладеного правочину насправді приховано оренду землі та в порушення вимог законодавства ділянка фактично використовується приватним агровиробником для отримання прибутку.


На підставі аналогічного договору Миклашською ЗОШ І-ІІ ступенів іншому товариству передано у користування для вирощування сільськогосподарської продукції земельну ділянку площею близько 15 га, розташовану за межами населеного пункту Миклашської сільської ради Білогірського району, що також належить школі на праві постійного користування.


Повноважень розпоряджатись зазначеними земельними ділянками за відсутності рішення відповідного органу виконавчої влади та без проведення аукціону навчальні заклади не мали.


Враховуючи виявлені порушення, з метою захисту інтересів держави у сфері охорони дитинства, прокуратура звернулась до господарського суду Хмельницької області з вимогами про визнання вказаних договорів недійсними та звільнення незаконними користувачами земельних ділянок закладів освіти.


Під час судового розгляду справ відповідачами позовні вимоги прокуратури виконані у добровільному порядку.


Проводиться робота, спрямована на встановлення фактів порушення вимог законодавства при передачі в користування нерухомого майна освітніх закладів. Приміщення загальноосвітніх шкіл передаються приватним підприємцям для здійснення підприємницької діяльності, що не пов’язана із навчально-виховним процесом.


З метою відновлення законності при використанні майна навчальних закладів органами прокуратури області заявлено 7 позовів. Вартість 500 кв. м приміщень, що підлягають звільненню за позовними вимогами прокурора, становить 2,2 млн. гривень. З вказаних позовів 3 розглянуто та задоволено, 2 провадження закрито у зв’язку із добровільним припиненням договірних відносин та звільненням приміщень.


Особлива увага приділялась захисту інтересів держави при використанні бюджетних коштів у сфері охорони дитинства, у тому числі при проведенні публічних закупівель. У поточному році розпочато 3 кримінальних провадження, до суду заявлено 14 позовів про визнання недійсними договорів про закупівлю товарів на суму 5,9 млн. грн. та 13 позовів на суму більш як 150 тис. грн. щодо стягнення з платника аліментів сум сплаченої тимчасової державної допомоги дітям.


До прикладу, прокуратурою встановлено порушення під час закупівлі робіт з ремонту приміщення навчального закладу. Наприкінці 2017 року тендерний комітет відділу освіти, молоді та спорту виконавчого комітету Полонської міської ради об’єднаної територіальної громади прийняв рішення про намір укласти договір про закупівлю робіт за бюджетні кошти.


У тендерній документації замовником визначено окремі вимоги щодо проведення оздоблювальних робіт, однією з яких стало утеплення фасадів навчального закладу мінеральними плитами.


Одним з учасників процедури закупівлі запропоновано використовувати для цього інший матеріал – пінополістирольні плити, застосування яких для фасадної теплоізоляції навчальних закладів може завдати шкоди здоров’ю дітей та заборонено законодавством.


Незважаючи на очевидні факти невідповідності цієї тендерної пропозиції умовам тендерної документації, з-поміж трьох учасників переможцем процедури закупівлі обрано саме згаданого суб’єкта господарювання та із ним укладено договір на суму понад 7,2 млн. грн.


Реагуючи на виявлені порушення, з метою захисту інтересів держави, місцева прокуратура звернулась до суду з вимогами про визнання рішення тендерного комітету за результатами відкритих торгів та договору про закупівлю робіт за бюджетні кошти недійсними.


Під час судового розгляду позову у господарському суді Хмельницької області відповідачами договірні відносини припинено у добровільному порядку.


Завдяки втручанню прокуратури попереджено незаконні витрати бюджетних коштів на суму 4,4 млн. грн.
 

Дієві заходи щодо протидії злочинності, які були раніше узгоджені на координаційних і спільних нарадах, сприяли поліпшенню криміногенної ситуації.


Зокрема, у І півріччі 2018 року спостерігається зменшення рівня дитячої злочинності на 52,6 % (з 135 до 64 злочинів) у порівнянні з аналогічним періодом минулого року.
 

Також на 28,4 % зменшилась кількість осіб, які вчинили кримінальні правопорушення (з 81 до 58 осіб).


Слідчими органів поліції стосовно неповнолітніх розпочато 85 кримінальних проваджень, до суду з обвинувальними актами направлено 74 провадження.


За згаданий період з угодою про примирення до суду скеровано 2 обвинувальні акти стосовно неповнолітніх та 2 – з угодами про визнання винуватості.



VIII.  Розгляд звернень громадян



У першому півріччі 2018 року органами прокуратури області вирішено 1184 звернення громадян та юридичних осіб, що на 24 % менше, ніж за аналогічний період минулого року. Задоволено 36 звернень (що складає 3 % від вирішених).


Найбільшу кількість звернень розглянуто з питань досудового розслідування – 902, з них 24 – задоволено.


З питань нагляду за додержанням кримінально-виконавчого законодавства вирішено 39 звернень або 3,2 %. 


Зменшилося число вирішених звернень з питань представництва інтересів громадян та держави в суді – 18 (проти 57).


Відповідно до вимог Законів України «Про звернення громадян», «Про прокуратуру» та галузевих наказів Генеральної прокуратури, 54 % звернень спрямовано для вирішення до органів державної влади, контролю та інших установ. 


На особистому прийомі прийнято 974 громадянина, 139 з них – керівниками органів прокуратури.


Крім того, органами прокуратури області розглянуто 34 запити відповідно до Закону України «Про доступ до публічної інформації», 21 з яких (або 61%) – задоволено шляхом надання відповідної інформації.


 
IХ.  Стан інформування суспільства про роботу прокуратури



З метою інформування суспільства про результати діяльності працівниками органів прокуратури області здійснено 1318 виступів, з них 507 - працівниками апарату.


Основний акцент інформаційних повідомлень спрямовано на питання протидії корупції, захисту економічних інтересів держави, висвітлення реальних результатів прокурорсько-слідчої діяльності.


При цьому ефективно використовуються можливості Інтернет-ресурсів, що сприяє оперативному інформуванню громадськості про роботу прокуратури.


Діють офіційні сторінки у соціальних мережах Facebook, Twitter.

кількість переглядів: 2371